Meny

– Reisende kjenner ikke rettigheter ved flyforsinkelse

FORSINKET: Det kan være både frustrerende og slitsomt når flyavgangen din blir forsinket med mange timer. Flyselskapene er for hemmelighetsfulle når det gjelder rettighetene dine, mener Forbrukerrådet. Foto: AP Photo/Scott Heppell / NTB scanpix
Bare 14 prosent vet når de har krav på mat og drikke hvis flyet ikke tar av i tide, ifølge en undersøkelse fra Forbrukerrådet, som har utviklet en rettighetskalkulator.

De fleste som reiser ofte, vil ha opplevd at flyavgangen er forsinket av en eller annen grunn. Det kan være frustrerende, og blir ikke bedre når sulten melder seg og blodsukkernivået synker.

Nettopp derfor bør du sette deg inn i de rettighetene du som flypassasjer, har ved forsinkelser, anbefaler Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

– Flyselskapene skal jo sørge for at du får mat og drikke, men vi synes de er altfor hemmelighetsfulle om rettighetene, sier Flønes, som er direktør for forbrukerservice, i en pressemelding.

Ved å være sparsomme med informasjon om rettigheter unngår også flyselskapene klager i ettertid, mener hun.

– Folk vet jo ikke hva de ikke har fått.

Hvilke rettigheter du har avhenger av hvor langt du skal reise, og hvor lenge du har ventet.

Fordi regelverket er relativt komplisert har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som regner ut hva du har krav på.

Les også: Få vet om rettighetene ved flyforsinkelse og -kansellasjoner

– Vil ha mer informasjon fra flyselskapene

Forbrukerrådet håper både reisende og flyselskaper vil ta i bruk kalkulatoren. For selv om noen selskaper sender ut SMS når flyavganger er forsinket, er ikke det nok informasjon, mener Flønes.

– De bør sende en lenke til alle relevante muligheter, og de kan gjerne bruke vår kalkulator. Vi vil ha full åpenhet og alle rettigheter. Når vår undersøkelse viser at bare 14 prosent vet hva de har krav på, forteller imidlertid det at forbrukerne selv må slå i bordet for å få mat og drikke når flyene står, sier hun.

Denne uken inngikk Norwegian forlik med to passasjerer i en erstatningssak i Sverige, etter forsinkelser på fire og tre timer på grunn av teknisk feil.

Hva har du krav på ved flyforsinkelse?

Du har krav på mat og drikke som ved innstilling og overbooking, når forsinkelsen er på:

  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer ved alle andre flygninger.

Dersom forsinkelsen blir på fem timer eller mer, skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger du refusjon av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Blir reisen forsinket med mer enn tre timer, har EU-domstolen slått fast at du har samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger. 

Les mer om rettighetene på Forbrukerrådets nettsider.

Sjekk hva du kan kreve i Forbrukerrådets rettighetskalkulator.

Også ved flyplass-streik og forsinkelse på tilslutningsflyet har du krav på erstatning.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus