Ryanair har flere business-ess i ermet

BUSINESS? Både SAS og Norwegian stusser over det Ryanair-sjef Michael O'Leary kaller «business class» - en ny type billetter som lavprisselskapet nå tilbyr sine kunder. Foto:  Andrew Burton (Getty Images)
BUSINESS? Både SAS og Norwegian stusser over det Ryanair-sjef Michael O'Leary kaller «business class» - en ny type billetter som lavprisselskapet nå tilbyr sine kunder. Foto: Andrew Burton (Getty Images)

Både SAS og Norwegian stusser over Ryanairs nye «businessklasse», men Ryanair-topp Kenny Jacobs røper at dette bare er første fase i planen deres om å kapre flere businessreisende.

– Det blir verken gratis Prosecco eller å sitte bak blå gardin, men vi har mange planer på gang, sier markedssjef Kenny Jacobs i Ryanair - det nye ansiktet til Ryanair utad.

Tirsdag deltok han på World Low Cost Airlines Congress i London, der han blant annet fikk spørsmål om han nå skal være «Ryanairs nye vennlige ansikt».

– Nei, etter å ha frontet Ryanair så lenge, mente Michael O'Leary at HAN var blitt litt for snill. Derfor skal jeg gi litt "hard edge" tilbake til merkevaren, repliserte Jacobs med glimt i øyet.

Det irske lavprisflyselskapet har tidligere vært mest opptatt av å ha et så strippet grunnprodukt som mulig for å kunne kjøre billettprisene til bunns. Men i slutten av august lanserte de Ryanair Business Plus, som skal tilby europeiske forretningsreisende reisefordeler.

Med det nye businessprogrammet får kundene:

  • Fleksibilitet i billettendringer
  • 20 kilo bagasjekvote på innsjekket bagasje
  • Raskere gjennomgang i sikkerhetskontrollen på utvalgte flyplasser
  • Prioritert boarding
  • Premium-seter, som riktignok er helt vanlige seter. Forskjellen er at de fem første seteradene og de to bakerste seteradene er forbeholdt den nye billettkategorien.

Både SAS og Norwegian har imidlertid stusset over det nye businesstilbudet:

– Misvisende, sa SAS og mente at tilbudet tilsvarer det som er vanlig i en oppgradert økonomiklasse.

Norwegian mener at det er en blåkopi av deres fleksible billetter i dag.

Men Kenny Jacobs opplyser til DN at bookingen har vært veldig bra så langt, og at dette bare er første fase.

– For businessreisende i dag handler det ikke om gratis frokost og å henge to timer i en lounge før de går ombord i flyet. De som flyr ofte vil bare komme seg kjapt fra A til B, til lavest mulig pris. Og så må flyet gå til rett tid. I tillegg må det være en rutetabell som passer dem, sier han.

Han mener det er fullt mulig å tilby ulike tilleggsgoder også til businesspassasjerer.

– Men det må være tilleggsgoder som er skreddersydd deres behov. Vi har en del tanker rundt dette, sier Ryanair-toppen, uten å gå nærmere i detalj.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke i tvil om hva han mener Ryanair bør gjøre for å tiltrekke seg flere businessreisende:

– De må inn på de sentrumsnære flyplassene og ikke bare konsentrere seg om å fly til sekundære flyplasser i Europa, sier han.

Les også: – Flybransjen er crazy

Andre populære saker på DN.no:

Tesla kan få førsterett når kulda setter inn

– Verdensøkonomien balanserer i dag på en nokså skarp knivsegg

Personvernpolicy