Ny ESA-klage mot Hurtigruten
EFTAs overvåkingsorgan ESA har mottatt en klage på Hurtigruten og skal igjen vurdere statsstøtten til rederiet, nærmere bestemt om selskapet får dobbelt betalt for køyeplassene om bord.
- Dampskipsruten ble startet i 1893 og gikk fra Trondheim til Hammerfest. Senere er ruten blitt forlenget og går i dag fra Bergen til Kirkenes. 11 skip anløper 34 havner på en rundtur som tar 11 dager.
- Selskapet Hurtigruten Group (senere Hurtigruten ASA) ble dannet da de to gjenværende hurtigruterederiene Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap (OVDS) og Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) i 2006.
- Staten har gitt tilskudd til driften helt fra starten. For perioden 2012-2019 betaler staten 5,1 milliarder kroner, noe som gir et årlig tilskudd på 640 millioner kroner.
- Også tidligere har statsstøtte til Hurtigruten blitt prøvet av EFTAs overvåkingsorgan ESA. I 2012 ble staten felt for å ha gitt ulovlig støtte.
- Hurtigruten slet lenge med underskudd, men endte i fjor med et plussresultat på 26 millioner kroner av en omsetning på 3,3 milliarder kroner.
- Hurtigruteskipene har de siste årene beveget seg langt fra norskekysten. Nå kan man dra på cruise med hurtigruta til Svalbard, Grønland, Antarktis og på elver i Europa.
Kjernen i klagen er om det settes av nok plasser til såkalte distansereisende, skriver økonominettstedet Nord24. Distansereisende er passasjerer som ikke er cruiseturister, men bruker Hurtigruten på kortere strekninger i stedet.
I avtalen med staten er Hurtigruten pålagt å sørge for 120 køyer daglig til slike «vanlige passasjerer». I klagen legges det frem påstand om at det ikke holdes av nok plasser, og at køyene i stedet selges til cruiseturister. Det skal ifølge klagen gi selskapet mellom 50 og 100 millioner kroner i ekstra inntekter.
– ESA har ikke tatt stilling til innholdet i klagen, men vi har bedt norske myndigheter om informasjon for å kunne vurdere klagen nærmere, sier presse- og informasjonsansvarlig Andreas Kjeldsberg Pihl i ESA.
Hurtigruten er kjent med klagen, men stiller seg uforstående til påstandene i den. Argumentasjonen er den samme som i en klage fra Nordland fylkeskommune fra i fjor, men fylket sier saken som nå omtales, ikke stammer fra dem.