Ny ESA-klage mot Hurtigruten

KAN MISTE STATSSTØTTE: ESA skal vurdere statsstøtten til Hurtigruten. Arkivfoto: NTB scanpix
KAN MISTE STATSSTØTTE: ESA skal vurdere statsstøtten til Hurtigruten. Arkivfoto: NTB scanpix

EFTAs overvåkingsorgan ESA har mottatt en klage på Hurtigruten og skal igjen vurdere statsstøtten til rederiet, nærmere bestemt om selskapet får dobbelt betalt for køyeplassene om bord.

Fakta om Hurtigruten:
  • Dampskipsruten ble startet i 1893 og gikk fra Trondheim til Hammerfest. Senere er ruten blitt forlenget og går i dag fra Bergen til Kirkenes. 11 skip anløper 34 havner på en rundtur som tar 11 dager.
  • Selskapet Hurtigruten Group (senere Hurtigruten ASA) ble dannet da de to gjenværende hurtigruterederiene Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap (OVDS) og Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) i 2006.
  • Staten har gitt tilskudd til driften helt fra starten. For perioden 2012-2019 betaler staten 5,1 milliarder kroner, noe som gir et årlig tilskudd på 640 millioner kroner.
  • Også tidligere har statsstøtte til Hurtigruten blitt prøvet av EFTAs overvåkingsorgan ESA. I 2012 ble staten felt for å ha gitt ulovlig støtte.
  • Hurtigruten slet lenge med underskudd, men endte i fjor med et plussresultat på 26 millioner kroner av en omsetning på 3,3 milliarder kroner.
  • Hurtigruteskipene har de siste årene beveget seg langt fra norskekysten. Nå kan man dra på cruise med hurtigruta til Svalbard, Grønland, Antarktis og på elver i Europa.

Kjernen i klagen er om det settes av nok plasser til såkalte distansereisende, skriver økonominettstedet Nord24. Distansereisende er passasjerer som ikke er cruiseturister, men bruker Hurtigruten på kortere strekninger i stedet.

I avtalen med staten er Hurtigruten pålagt å sørge for 120 køyer daglig til slike «vanlige passasjerer». I klagen legges det frem påstand om at det ikke holdes av nok plasser, og at køyene i stedet selges til cruiseturister. Det skal ifølge klagen gi selskapet mellom 50 og 100 millioner kroner i ekstra inntekter.

– ESA har ikke tatt stilling til innholdet i klagen, men vi har bedt norske myndigheter om informasjon for å kunne vurdere klagen nærmere, sier presse- og informasjonsansvarlig Andreas Kjeldsberg Pihl i ESA.

Hurtigruten er kjent med klagen, men stiller seg uforstående til påstandene i den. Argumentasjonen er den samme som i en klage fra Nordland fylkeskommune fra i fjor, men fylket sier saken som nå omtales, ikke stammer fra dem.