Har betalt ut en halv milliard i reiseerstatninger

Slik skal ferien være: Ikke syk og dårlig på hotellrommet. Foto: Colourbox.
Slik skal ferien være: Ikke syk og dårlig på hotellrommet. Foto: Colourbox.

Vi reiser mer, lenger og til mer eksotiske steder. Dermed settes det stadig nye rekorder i utbetalinger av reiseerstatninger. Hittil i år har forsikringsselskapene betalt ut nesten 540 millioner kroner.

Beløpet er 29 prosent høyere enn på samme tid i fjor, opplyser Finans Norge i en pressemelding.

– Særlig utgifter i forbindelse med sykdom øker, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal.

Det forklarer hun delvis med at vi reiser mer og lenger. Samtidig er sykehusbehandling blitt dyrere flere steder, blant annet i flere land i Asia.

– Sykdom på reise står for nesten halvparten av erstatningsutbetalingene, sier Neverdal.

I første kvartal ble det registrert til sammen 82.000 reisesaker hos forsikringsselskapene, 25 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Også tyveritallene er på vei opp «etter en periode med nokså stabile tyveritall», skriver Finans Norge.

Og hvis du har uflaks, slik gjør du for å få erstatning:

1. Klag på stedet

En tabbe folk fremdeles gjør, er å vente med å klage til de kommer hjem fra ferie. Forståelig nok - det er kjedelig å bruke soldagene på krangling med reisebyrået.

Gjør du det på den måten kan du derimot bare vinke farvel til en eventuell kompensasjon med én gang.

Saken fortsetter under bildetIkke vent til du kommer hjem. Klag med en gang. Foto: Colourbox.Ikke vent til du kommer hjem. Klag med en gang. Foto: Colourbox.

2. Klag direkte til turoperatør

Hvis du har muligheten bør du klage direkte til turoperatørens representanter på stedet. Er ikke dette mulig kan du sjekke om selskapet har representanter på nærliggende steder.

3. Prøv å få det dokumentert

Husk å dokumentere det som skjer. Både det du klager på og den kommunikasjonen du har. Foto: Colourbox.Husk å dokumentere det som skjer. Både det du klager på og den kommunikasjonen du har. Foto: Colourbox.

I alle former for konflikter er det greit med dokumentasjon. Dette gjelder også på reise i utlandet. Et tips er å forsøke å få kommunikasjonen mellom deg og turoperatør til å gå skriftlig, enten via SMS eller e-post.

4. Klag når du kommer hjem

"Tilbyr arrangøren å avhjelpe mangelen, kan kunden ikke kreve prisavslag eller heve avtalen hvis avhjelpen skjer innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kunden", heter det i pakkereiseloven §6-2, 2. ledd.

Men: Kommer du ingen vei med klagen på stedet, eller dersom du ikke er fornøyd med hjelpen eller kompensasjonen du fikk på stedet, må du huske å klage når du kommer hjem.

5. Ikke gi opp

Når man som vanlig forbruker skal klage på store selskaper, kan det være greit å være forberedt på hva som venter.

Saken din skal behandles av turoperatøren, og kanskje kommer de med et tilbud. Er du ikke fornøyd med tilbudet må saken kanskje behandles på nytt, og sånn kan det gå, fram og tilbake. Da er det viktig å ikke gi seg.

Saksbehandlingstiden til Pakkereisenemnda kan også være avskrekkende (tre til fem måneder), men ikke la dette demotivere deg. Når du har skrevet klagen har du gjort det du skal, og månedene med saksbehandling merker du lite til.

Står du kampen ut kan det hende du får medhold. Det kan bety ny ferie, penger i lommeboken eller i det minste en prinsipiell seier.

(Rådene er hentet fra følgende sak: Ikke gå glipp av erstatningen)

Saken fortsetter under bildetIngen vil vel takk nei til en ny ferie hvis du ble syk i første runde. Foto: Colourbox.Ingen vil vel takk nei til en ny ferie hvis du ble syk i første runde. Foto: Colourbox.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus