Meny

Norwegians omdømme på sitt verste noensinne

STUPER: Norwegian-direktør Bjørn Kjos må se SAS gå forbi Norwegian på TNS Gallups omdømmeundersøkelse. Foto: NTB scanpix
For første gang i Norwegians historie har folk mer tillit til SAS, viser ny undersøkelse. Selskapets skylder på en systematisk svertekampanje. – Absurd, svarer SAS.

Norwegian er i hardt vært for tiden. En mulig storstreik og stadige forsinkelser med sine nye langdistansefly Dreamliner, har ført til at flyselskapet stuper på TNS Gallups omdømmeundersøkelse.

For første gang har folk mer tillit til SAS, som det siste året har styrket sitt omdømme etter flere svake år.

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, mener at tallene ikke er uventet.

– Det har vært et temmelig turbulent år, med forsinkelser, problemer med innleie av fly, tekniske problemer, mens mediene heller ikke er tunge å be for å få frem dette. Vi skylder ikke på mediene men det er nå engang slik at negative oppslag oftere havner på forsiden enn positive saker, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til Dagens Nærlingsliv.

Les også: – Har aldri opplevd maken til oppførsel fra en arbeidsgiver

– Velorganisert kampanje

Skånvik tror støy gjør sitt til at selskapet opplever et rekordsvakt resultat på omdømmemålingen.

Hun mener Norwegian er utsatt for en systematisk og velorganisert kampanje fra fagforeninger og konkurrenter.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS avviser at de er med på en svertekampanje mot konkurrenten.

– Det er helt absurd og selvsagt ikke korrekt. Det er ingen tvil om at vi har noen sammenfallende syn med Parat om trusselen fra selskaper som shopper rundt i utlandet etter gunstige regler og en kreativ forretningsplan. Men det er mange selskaper som mener det samme, sier han til Dagens Nærlingsliv.

Les også: Norwegian inngår avtaler om tre nye Dreamlinere

Avviser påstandene

Også leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud, benekter at de er innblandet i noen kampanje mot Norwegian.

På spørsmål fra NRK om Parat bidrar til at omdømmet til Norwegian svekkes, svarer Skjæggerud følgende:

– Nei, det klarer de fint selv. Jeg kan forstå at Kjos ikke liker tanken på at hans ansatte er mot ham. Men nå har kabinforeningen selv tatt beslutningen om å gå til streik. Da bør Kjos se seg i speilet og spørre seg hva han har gjort for at hans ansatte gjør dette.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus