Ble pakketuren ingen drømmereise?

MISFORNØYD? Dersom reiseselskapet ikke holder det de lover i forbindelse med en pakkereise, må du klage under oppholdet, og eventuelt til Pakkreisenemnda etter endt opphold. Foto: All Over Press
MISFORNØYD? Dersom reiseselskapet ikke holder det de lover i forbindelse med en pakkereise, må du klage under oppholdet, og eventuelt til Pakkreisenemnda etter endt opphold. Foto: All Over Press
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan klage på pakkereisen og i mange tilfeller få erstatning om ferien ikke ble som lovet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Dette sier pakkereiseloven:

Pakkereiselovens kapittel seks slår blant annet fast at en pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt eller forutsatt i avtalen og dette ikke skyldes kunden eller forhold på hans side.

Avvik av mindre betydning regnes ikke som mangler, heller ikke avvik som skyldes forhold selskapet ikke kunne ha kjennskap til eller kontroll over.

Hvis pakkereisen er mangelfull, kan kunden kreve å få hjelp til å rette opp i problemene uten urimelig kostnad eller ulempe for arrangøren. Hvis dette ikke skjer, har kunden rett til et forholdsmessig prisavslag.

Slett ikke alle pakkereiser blir som forventet, og en rekke nordmenn opplever alt fra skitne hotellrom til støy og forsinkede flyreiser.

I noen tilfeller kan du få flere tusen kroner i erstatning for den lite vellykkede pakkereisen.

Når pakkereisen ikke holder mål

Blant Pakkereisenemndas vedtak har vi funnet eksempler på en del forskjellige forhold hvor pakkereisen ikke har innfridd. I et av disse tilfellene slår nemnda fast at den reisende skal få igjen 17.500 kroner av reiseselskapet. Årsak? Temareisen fra Star Tour oppfylte ikke.

Du kan blant annet få erstatning for følgende forhold:

  • Forsinkelser
  • Støy
  • Mangler
  • Hotellstandard

Og selv om langt fra alle får medhold, viser en rekke avgjørelser at man kan få et prisavslag i ettertid, om ikke arrangøren har holdt det han har lovet. Og det kan være snakk om relativt store summer.

Opplever du at din pakkereise ikke holder det reiseselskapet lovet ved bestilling, gjelder det å klage til selskapet så fort som mulig i løpet av ferien, og eventuelt til Pakkereisenemnda når du kommer hjem. Her kan du lese mer om hvordan du klager.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

LANGT FRA DET DU FORVENTET DEG? Da er det lov å henvende seg til Pakkereisenemnda. Foto: All Over PressLANGT FRA DET DU FORVENTET DEG? Da er det lov å henvende seg til Pakkereisenemnda. Foto: All Over Press

Eksempler fra Pakkereisenemnda:

Forsinket fly:

Flyet til Mallorca ble ni timer forsinket, angivelig grunnet teknisk feil. De reisende krever derfor standardkompensasjonen på 400 euro per person. Star Tour mener derimot forsinkelsen var utenfor deres kontroll, og tilbyr 300 kroner i prisavslag per person.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pakkereisenemnda er enig med de reisende, og slår fast at Star Tour må betale 400 euro til hver av de reisende, som tilsvarer rundt 3.200 kroner.

At en teknisk feil oppstår plutselig eller oppdages plutselig før avgang, betyr ikke uten videre at det foreligger ekstraordinære omstendigheter som forordningen krever for å bli fritatt for ansvar, slår de fast.

Dårlig guiding:

Temareisen til USA ble ikke som forventet for denne personen, hvor turen skulle bli ledet av en erfaren reiseleder med stor kjennskap til reisemålet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne i utgangspunktet kunnskapsrike personen ble derimot syk, og erstattet av en guide uten slike kunnskaper, som også skal ha vært lite til stede for reisedeltakerne.

Star Tour selv tilbyr den reisende et prisavslag på 13.000 kroner, men nemnda anbefaler derimot et prisavslag på 25 prosent av totalprisen på reisen, som utgjør 17.500 kroner.

Feil hotell:

UHYGIENSK: Dinside har tidligere fortalt om uhygieniske forhold på reisemålet. Fotomontasje: Ole Petter Baugerød StokkeUHYGIENSK: Dinside har tidligere fortalt om uhygieniske forhold på reisemålet. Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke

Da et nygift par på bryllupsreise ankom reisemålet, fikk de ikke plass på hotellet de hadde bestilt, men ble derimot innlosjert på et hotell med lavere standard, som var skittent, fullt av maur og uten air condition.

Etter to netter fikk de flytte inn på hotellet de egentlig hadde bestilt hos Solfaktor Pluss, som tilbød dem rundt 2.000 kroner i prisavslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nemnda skriver i vedtaket sitt at «klagerne ikke fikk den ferieopplevelsen de hadde forventet seg og betalt for» og mener de reisende skal ha et prisavslag på 4.000 kroner fra reiseselskapet.

Også tidligere har DinSide omtalt saker fra Pakkereisanemnda, hvor blant annet skitne hotellrom, avføring i dusjen og insekter har vært blant problemene på reisemålet.