Meny

«Spøkelsesflyplass» åpner

ÅPNER: Hamad International Airport i Doha skal omsider være åpnet for trafikk. (Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix / AP)
ÅPNER: Hamad International Airport i Doha skal omsider være åpnet for trafikk. (Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix / AP)
Denne uken åpner omsider prestisjeprosjektet Hamad International Airport i ørkenstaten Qatar.

Internasjonale medier har allerede døprt prosjektet «spøkelsesflyplassen», skriver check-in.dk.

Den enorme flyplassen har nemlig lenge stått klar til å bli tatt i bruk, men det har vakt oppsikt at hverken fly eller passasjerer har fått adgang.

Flyplassen utenfor Doha var planlagt å åpne i desember 2012,  men innvielsen ble avlyst på noen få timers varsel. Qatar har ikke villet si noe om årsaken, men det skal ha gått rykter om at flyplassen, som ligger på oppdemmet land i Persiabukta, sank.

Den nye superflyplassen har kostet godt over 90 milliarder kroner å bygge.

Flyplassen er totalt på 22 kvadratkilometer og vil ved åpningen ha en kapasitet på 30 millioner passasjerer i året. Det er planlagt at kapasiteten på sikt skal utvides til rundt 50 millioner passasjerer.

Blandt verdens lengste rullebaner

De første flyselskapene som vil ta i bruk flyplassen er Bangladesh Biman Airlines, Flydubai, Air Arabia, Iran Air, Air India Express, Yemenia, Pakistan International Airlines, Nepal Airlines, Syrian Air og Pegasus Airlines.

Neste måned vil også oljestatens nasjonale flyselskap, Qatar Airways, bli å se på flyplassen som kan håndtere 100 fly i timen.

Ifølge check-in.dk har flyplassen to rullebaner på henholdsvis 4250 og 4850 meter. Den sistnevnte er blant verdens lengste, og gjør det mulig å ta av og lande i temperaturer over 50 grader.

Totalt skal det være 7000 overvåkningskameraer på flyplassen.

Les også:

Flyselskap søker etter norske kvinner i knekorte skjørt

Sjeiker i strupen på Norwegian 

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus