Slik shopper SAS seter
Det finnes en egen messe utelukkende dedikert flyinteriør: Aircraft Interior Expo (AIX) i Hamburg. Her møtes 500 selskaper fra 31 land som tilbyr alt fra de minste rør til store, luksuriøse flytoaletter, og de fyller sammen opp fem digre messehaller.
Og midt i kaoset står Per Tidéus. Han er produktsjef for flyinteriør hos SAS, og er nettopp ferdig med tre hektiske messedager.
SAS er nemlig i ferd med å ominnrede sine langdistansefly, som DinSide tidligere har meldt. Og selv om avtalene er i boks, må et utall møter til før alle detaljer er på plass.
Dessuten skal SAS i tillegg kjøpe helt nye fly med tilhørende interiør, så Tidéus har snust etter nye avtaler, også.
– Vi skal løfte produktet vårt. Derfor er jeg her, oppsummerer SAS-sjefen til DinSide.
Les også: De beste bilferiene i USA
Fyller tomme skall
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBak dette korte sitatet ligger det en svimlende kompleksitet, og ikke minst: Svimlende summer.
Når SAS kjøper et fly, for eksempel fra Airbus, kjøper de kort fortalt et tomt skall. Hva dette gigantiske metallrøret skal fylles med, bestemmer flyselskapet selv.
– Og det er en ekstremt høy kvadratmeterpris, så plassen må utnyttes maksimalt. Det er et puslespill, smiler Tidéus.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAlt skal tenkes på, som stoffet på veggene, hva stoffet skal festes med, sikkerhetsutstyret, underholdningssystemet og setene. Og man skulle tro setene var bare én del av puslespillet, men i virkeligheten er de et digert puslespill i seg selv.
Bestilte flyreise i fly med splitter nye underholdningssystemer. Slik gikk det ikke: - Vi har blitt lurt!
Hvem SAS gjør avtaler med, vil de ikke fortelle ennå.
Les også: Hotellet som dropper de romantiske klisjéene
Artikkelen fortsetter under annonsenKompleksiteten bak et sete
Bare hør på dette:
- Ett eneste sete på førsteklasse hos SAS har i alle fall åtte ulike leverandører, som hver leverer én del av setet: Strømuttaket, underholdningssystemet, putene, trekket, selve setet, mekanisk styring av setet, kontrollpanelet som styrer setets funksjoner og belysningen. Alt dette må flyselskapene ta stilling til, og noen deler designer de selv.
- Bare ett slikt sete kan i seg selv koste opp mot én million kroner, uten underholdningssystemet. Og ett fly kan ha opptil 40 slike seter. I tillegg kommer pengene selskapene bruker for å utvikle setet, som Tidéus' og kollegaenes mange møter i Hamburg.
- Hver klasse har hver sine seteleverandører, i tillegg til egne seter for mannskapet. Disse er svært mye rimeligere å kjøpe inn enn setene på førsteklasse. Et økonomisete koster fra rundt 40.000 kroner.
Les også: SAS innfører nye klasser, slik er det nye systemet
Dyrere fly, billigere billetter
Ominnredning SAS arbeider med betyr bedre standard for passasjerene, for eksempel seter som kan legges ned som en seng på førsteklasse. Og i samme takt skal også økonomiklassene bedres.
– Det som ble sett på som førsteklasse for noen år siden, er ikke engang... sier Tidéus, og drar på det. Og selv om flyinteriør blir stadig lettere og enklere i design, synker ikke prisene. Det koster å utvikle kostnadseffektivt utstyr.
– Så passasjerene forventer stadig dyrere flyinteriør, samtidig som flybillettene stadig skal bli stadig billigere. Vil ikke dette krasje på et punkt?
– Det tenker jeg også, spontant. Men det er ikke mitt bord, svarer interiørsjefen i selskapet som i 2012 sto i fare for å gå konkurs.