Konkurransetilsynet vil ha billigere flyplass-øl

DYR VENTEØL: Reisende må bla opp for en øl nesten uansett serveringssted på på Oslo lufthavn og andre norske flyplasser på grunn av monopolaktige tilstander, noe som har fått Konkurransetilsynet til å reagere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
DYR VENTEØL: Reisende må bla opp for en øl nesten uansett serveringssted på på Oslo lufthavn og andre norske flyplasser på grunn av monopolaktige tilstander, noe som har fått Konkurransetilsynet til å reagere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransetilsynet krever slutt på serveringsmonopol på Oslo lufthavn og andre flyplasser og vil kjempe for at flere enn én aktør får skjenke kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransetilsynets direktør Christine B. Meyer sier hun ikke drikker mye øl selv, men hun vil nå på vegne av mer øltørste flyplassbrukere kjempe for konkurranse. Hun reagerer på at et glass øl kan koste nesten 100 kroner, skriver Dagens Næringsliv.

I Norge er Avinor eier av de aller fleste av landets flyplasser, og Avinor har tildelt oppdraget med å håndtere serveringssteder og kiosker til ett selskap: SSP. SSP betaler 3,6 milliarder kroner til Avinor, fordelt på fem år, for å beholde retten til å drive 30 serveringssteder og kiosker innenfor sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Konkurransetilsynet vil hindre at Avinor inngår en ny lignende avtale som gir én aktør monopol.

– Vi vurderer to mulige spor. Enten å komme med en påpakning til staten, som eier Avinor, eller at vi henvender oss direkte til Avinor om mulig misbruk av dominerende stilling, sier Meyer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Regjeringen vurderer å tillate ølreklame

Avinors pressesjef Sindre Ånonsen svarer at Avinor ønsker å legge til rette for et best mulig tilbud ved å ha størst mulig konkurranse i anbudsrundene.

– Jo flere tilbydere, jo bedre løsninger for både oss og publikum, sier han.

Han legger ikke skjul på at SSP er en stor aktør, men understreker at det er konkurranse på Oslo lufthavn, og viser til at Umoe og Reitan også er til stede.

Avinors kontrakt med SSP går ut 31. desember 2016.