Meny

Casher inn på rike passasjerer - nå blir det enda mer luksus på vingene

Antall passasjerer som reiste på business eller first class økte med 4,2 prosent ifjor. Qatar Airways er blant flyselskapene som nå investerer enda mer i luksus ombord. Foto: NTB scanpix
Mens konkurrentene sliter tungt i en knallhard bransje, håver Midtøsten-flyselskapene inn penger. Nå investerer de flere hundre millioner dollar for å gi passasjerene sine mer luksus ombord.

Både SAS, Air France-KLM og Qantas har kuttet tusenvis av jobber. I midten av februar sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN.no at det ikke vil bli noe lettere fremover, og at han frykter flere konkurser i bransjen:

- Når udugelige høykostselskaper som for lengst skulle ha vært ute av kartet, ikke lenger får lov til å motta statsstøtte, vil de ikke lenger klare seg, sa han.

Men mens andre sliter, håver Midtøstens giganter Emirates Airline, Etihad Airways og Qatar Airways inn. I 2014 antas Midtøsten-flyselskapene å få et overskudd på 2,1 milliarder dollar (Rundt 12,8 millarder NOK) - det høyeste overskuddet noensinne, ifølge luftfartsorganisasjonen IATA.

IATA har også gitt ut en ny rapport som viser at veksten i såkalte "premium"-reiser har fått et oppsving:

Antall passasjerer som reiste på business eller first class økte med 4,2 prosent ifjor. Og i årets to siste måneder var stigningen på henholdsvis 5,4 og 5,5 prosent.

Dette er en utvikling som Midtøsten-selskapene har merket seg. Nå investerer de flere hundre millioner dollar i luksus-service til passasjerene sine, skriver Al Bawaba

First class på Emirates.

Foto: Emirates

First class på Emirates.

Spår videre premium-vekst

Både Emirates, Etihad og Qatar mener folk er villige til å betale mer for å fly, hvis de får den luksusen de ønsker seg ombord. Og de tror veksten i premium-segmentet vil fortsette i årene fremover. Selv om det har vært noen tøffe år i flybransjen, har Midtøsten-selskapene gitt nytt liv til luksus på vingene - til tross for at også lavprisflyselskapene har hatt en eventyrlig vekst.

Midtøsten-selskapene har hatt en kraftig passasjervekst de siste par årene og Airbus spår at disse flyselskapene alene vil kjøpe over 1000 fly, verdt 124 milliarder dollar, i løpet av de neste ti årene.

Mye av denne økningen vil komme fra velstående reisende i business class. Men da må de tas godt vare på. Derfor investerer nå Emirates, Etihad og Qatar tungt for å tiltrekke seg enda flere passasjerer med penger, og dette gjør de ved å oppgradere flyflåten og tilby all den luksusen de tror folk vil ha.

Velstående passasjerer krever stadig mer luksus.

Foto: Emirates

Velstående passasjerer krever stadig mer luksus

Bedre service, flere ruter, mer samarbeid

- Kundene er på jakt etter høyere og høyere kvalitet og flyselskapene må svare på dette konstant. Vi flyr premium-passasjerer som ønsker et stort rutenettverk, fantastiske tilknytningsmuligheter og varm gjestfrihet og service i lounger og i luften, pluss servering i verdensklasse, sier Richard Oliver, som er Qatar Airways-sjef i Storbritannia og Irland, til Al Bawaba.

Han sier videre at passasjerene deres er vant med luksusservice i toppklassen på loungene deres over hele verden. Dermed er det også helt naturlig å tilby dem en meny på flyet som inkluderer retter laget av kokker fra luksusrestauranter som for eksempel Nobu.

- For å skille seg ut fra mengden, fokuserer flyselskapene mer og mer på å tilby stadig flere destinasjoner og bedre fasiliteter for passasjerene sine, sier analytikeren Bharath M. fra Frost & Sullivan til Al Bawaba.

- Samarbeid mellom flyselskaper og allianser blir normen, siden selskapene prøver å kutte kostnader, unngå overkapasitet og øke sin tilstedeværelse på verdenskartet, legger analytikeren til.

 

Les også: Kjemper med nebb og klør mot søkkrike flyselskaper

Les også på DN.no:

Ler hele veien til banken

Norges desidert best betalte toppsjef

Saksøker «The Wolf of Wall Street» for ærekrenkelse

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus