Amerikansk lavprisselskap kjemper mot Norwegian

Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene i verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines, vil kjempe med nebb og klør for å hindre Norwegians irskbaserte datterselskap i å lande i USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er villige til å konkurrere med hvem som helst, når som helst. Men vi godtar ikke at noen selskaper flytter til et land utelukkende fordi det har mer attraktiv arbeidslovgivning, sier kaptein Paul Jackson til Dagens Næringsliv.

Han er i Norge denne uka sammen med andre amerikanske og europeiske pilotkolleger og fagforeningstopper for å kjempe mot Norwegians omstridte planer for langdistansesatsingen.

Like vilkår

Planen til Norwegian er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

– Fordi vi er et lavprisselskap, ligner vi veldig mye på Norwegian. Men vi synes alle skal konkurrere på like vilkår og legge virksomheten til hjemlandet, sier han.

Han sier han er redd for at flyindustrien skal oppleve såkalt bekvemmelighetsflagging som forandret shippingindustrien for tjue år siden, og sier han er sikker på at saken handler om Norwegians fortjenestemarginer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Irsk tilsyn

I Norwegian må kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik daglig svare på spørsmål om planene om å få irsk og amerikansk lisens. Hun har gjentatt flere ganger at motstanden fra USA skyldes frykten for ny konkurranse.

Skånvik reagerer på påstanden om bekvemmelighetsflagging.

– Vårt langdistanseselskap vil være et irsk selskap, underlagt irsk tilsyn. Vi må være i et EU-land for å få trafikkrettigheter fra EU. Amerikansk crew opererer ut fra amerikanske baser, så de vil absolutt operere fra hjemlandet, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flysikkerhet

Fagforeninger i USA har bedt transportdepartementet om å avvise Norwegians datterselskaps lisenssøknad fordi det undergraver ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Fagforeningslederne er bekymret for at Norwegians måte å organisere sitt datterselskap på, vil gjøre det vanskelig for luftfartsmyndigheter å føre tilsyn.

I et brev til USAs samferdselsminister Anthony Foxx forsikrer imidlertid hans norske kollega, Ketil Solvik-Olsen (Frp), at amerikanerne ikke har noe å bekymre seg for når Norwegian vil inn på langdistansemarkedet.

Også Norwegian selv understreker at sikkerheten alltid har vært og vil være selskapets fremste prioritet.