Boeing beklager og lover bot og bedring

Video: TV 2
Video: TV 2
Artikkelen fortsetter under annonsen

Boeing er ikke fornøyd med Dreamlinerens pålitelighet, men vil ikke snakke om kompensasjon til selskaper som taper penger på problemene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Norwegians Dreamliner-fly:
  • Norwegian har bestilt totalt åtte fly av denne typen Boeing 787 Dreamliner. Tre ble levert i fjor, fire skal leveres i år og det siste i 2015.
  • Boeing 787 Dreamliner er et mellomstort tomotors langdistansefly som kan romme opp til 330 passasjerer. Flyet er delvis bygd av komposittmaterialer som gjør det langt lettere enn andre fly i samme klasse. Det bruker derfor mindre drivstoff og skal derfor være mer økonomisk i drift enn konkurrentene.
  • Amerikanske Boeing lanserte Dreamliner-programmet i april 2004 og hadde planlagt å levere det første flyet i første halvdel av 2008. Men første prøvetur fant ikke sted før i desember 2009.
  • Dreamlineren har vært rammet av trøbbel på flere fronter siden de første flyene ble tatt i bruk av japanske All Nippon Airways i september 2011.
  • Norwegian anslo i tredje kvartal i fjor at selskapet hadde tapt over 100 millioner kroner på problemene med flytypen.

(Kilde: NTB)

Norwegian har tidligere bedt Boeing om både erstatning for tap og rabatt på nye fly på grunn av problemene med flyet Boeing 787 Dreamliner. Men Mike Fleming fra Boeing ville ikke diskutere slike krav da han møtte medier i Oslo fredag.

– Enhver kommersiell avtale mellom oss og en kunde forblir en sak mellom de to partene, sa han.

Fleming er teknisk direktør i Boeings Dreamliner-program og har dermed ansvaret for kontakt med og teknisk støtte til selskapets kunder.

Dreamlineren har vært rammet av trøbbel på flere fronter siden den ble tatt i bruk høsten 2011. Norwegian anslo i tredje kvartal i fjor at selskapet hadde tapt over 100 millioner kroner på problemene.

To av hundre

Trøbbel med batterier, bremser, elektriske systemer og drivstofflekkasjer har i tur og orden satt flyene på bakken eller ført til forsinkelser. Det er de samme problemene som har rammet både Norwegian og andre selskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er veldig, veldig viktig for oss å løse de problemene som har vært, sier Fleming, som beklager de følgene innstilte og forsinkede avganger har fått for Boeings kunder og passasjerer.

Hans hovedbudskap i Oslo var at selskapet ikke er fornøyd med at 98 prosent av dagens flyginger går som de skal.

– To av hundre Dreamliner-flyginger er forsinket. Det høres kanskje ikke mye ut, men når man er passasjer, er hver forsinkelse én for mye, sier Fleming.

For Boeing er målet å nå samme pålitelighet som selskapets Boeing 777, som i dag flyr som de skal i 99,4 prosent av tilfellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ønsker å leve opp til de forventningene som er til oss, og vi ønsker å matche 777-ens pålitelighet, sier Fleming.

Han understreker også at Norwegian ikke har vært hardere rammet enn andre selskaper. Boeing-direktøren var nøye med å peke på at de tekniske problemene ikke har gått ut over sikkerheten, men påliteligheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Gullservice»

På pressekonferansen snakket han også om Boeings kontrollsenter, som kan bistå Norwegians nye fly når de får problemer.

– Kontrollsenteret fungerer på sitt beste når vi ringer kunden før de vet at det er feil på flyet. Nå tar vi dette et steg videre med et gullservice-program, og Norwegian blir vår første Dreamliner-kunde som får denne servicen, sier Fleming.

Kontrollsenteret mottar data fra Dreamliner-fly hele døgnet og kan sende ut reservedeler i løpet av kort tid, ifølge den tekniske direktøren.

Han ønsket imidlertid ikke å svare på om Boeing vil gi Norwegian erstatning dersom gullservice-programmet ikke løser selskapets problemer med Dreamliner 787-flyene.

– Dreamlineren blir bedre og bedre for hvert fly vi leverer. Andre operatører har hatt de samme problemene som Norwegian, sier han.