Raske reiser i Berlin

VAKKERT: Det er høyt under taket på vakre Heidelberger Platz stasjon. En dyktig musiker fyller lufta med klassiske toner. Foto: Carl Martin Nordby

I Berlin kan transportetappene over og under jorden være blant de store reiseopplevelsene.

BERLIN, TYSKLAND: Gule vogner ruller inn ved perrongen på Breitenbachplatz, under jorda utenfor sentrum av Berlin. Snart fortsetter de sørover til endestasjonen Krumme Lanke – uten Dominik Poppe (18), som skal en annen vei.

Til tross for at den underjordiske skyssen er like rundt hjørnet, har Poppe tatt plass på en trebenk. Med britisk soulmusikk i ørene og et magasin i fanget ser 18-åringen ut til å være langt inne i sin egen verden. Kanskje legger han ikke merke til maleriene på veggene, søylene, lampene med pyntebord og de små figurene i ... er det keramikk?

– Jo. Jeg er her hver dag, men stadig ser jeg nye detaljer, forteller berlineren når vi spør.

Les også: Enda en del av Berlinmuren revet

Reise i stiler

Breitenbachplatz er én av flere severdigheter langs Berlins velfungerende metronett. Stasjonen fra 1913 er bygget i jugendstil og gikk klar av de store ødeleggelsene under andre verdenskrig.

– Jeg liker også stasjonene Heidelberger Platz og Zitadelle, forteller Poppe før dørene lukkes og han forsvinner inn i tunnelen på vei videre.

Berlins kollektivtrafikk på skinner er bygget over nærmere 150 år, forteller Torgrim Eggen, som i fjor ga ut boka «Berlin – Det 20. århundrets hovedstad». På veien mot de siste, ultramodernistiske stasjonene har byggingen også etterlatt seg noen estetiske katastrofesoner, mener forfatteren.

– Tar du bane i Berlin, får du en kortfattet innføring i arkitekturhistorien. Du reiser gjennom mange ulike stiler, sier han.

Les også: Bedagelig bydelsferie i Berlin

Effektivt «problem»

På Hackescher Markt stråler morgensola inn gjennom de mange vinduene. Stasjonen fra 1882 er et viktig trafikknutepunkt, og den mektige, røde teglsteinsbygningen ruver i bylandskapet. Studenten Carina, fra Bayern, titter opp på tavla som viser hvor neste bane tar veien – og når. Har hun fordypet seg i de storslåtte omgivelsene?

– Det rekker du nesten ikke i Berlin. Det er sjelden mer enn fem minutters ventetid på banen, forteller hun.

Dette er «problemet» i den vidstrakte hovedstaden som bindes sammen av effektiv infrastruktur: Den oppmerksomme passasjer vil kunne glede seg over praktbygg både over og under bakken. Blant dem som er verdt å merke seg, er Wittenbergplatz, Hermannsplatz, Berlin Mexicoplatz og Hauptbahnhof. Men så kommer plutselig banen.

Så neste gang du står på en interessant stasjon, i Berlin eller andre byer, kanskje du skal la første avgang fare og skape deg litt ventetid for omgivelsenes skyld?

Kollektivtransport i Berlin

Du kan reise med buss, trikk, U-Bahn og S-Bahn i Berlin. Byen vokste fort i sin tid, og å få et godt kollektivnettverk ble derfor helt sentralt.

U-Bahn er Berlins undergrunnsbane. Den er rask, pålitelig og blant verdens eldste. S-Bahn er en forstadsbane som også stopper ved en rekke stasjoner inne i sentrum. S-Bahn går både over og under bakkenivå. De siste årene har det imidlertid vært en del forsinkelser på denne delen av kollektivsystemet.

Billetter er gyldige for all kollektivtransport.

Personvernpolicy