Raske reiser i Berlin
BERLIN, TYSKLAND: Gule vogner ruller inn ved perrongen på Breitenbachplatz, under jorda utenfor sentrum av Berlin. Snart fortsetter de sørover til endestasjonen Krumme Lanke – uten Dominik Poppe (18), som skal en annen vei.
Til tross for at den underjordiske skyssen er like rundt hjørnet, har Poppe tatt plass på en trebenk. Med britisk soulmusikk i ørene og et magasin i fanget ser 18-åringen ut til å være langt inne i sin egen verden. Kanskje legger han ikke merke til maleriene på veggene, søylene, lampene med pyntebord og de små figurene i ... er det keramikk?
– Jo. Jeg er her hver dag, men stadig ser jeg nye detaljer, forteller berlineren når vi spør.
Les også: Enda en del av Berlinmuren revet
Reise i stiler
Breitenbachplatz er én av flere severdigheter langs Berlins velfungerende metronett. Stasjonen fra 1913 er bygget i jugendstil og gikk klar av de store ødeleggelsene under andre verdenskrig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Jeg liker også stasjonene Heidelberger Platz og Zitadelle, forteller Poppe før dørene lukkes og han forsvinner inn i tunnelen på vei videre.
Berlins kollektivtrafikk på skinner er bygget over nærmere 150 år, forteller Torgrim Eggen, som i fjor ga ut boka «Berlin – Det 20. århundrets hovedstad». På veien mot de siste, ultramodernistiske stasjonene har byggingen også etterlatt seg noen estetiske katastrofesoner, mener forfatteren.
– Tar du bane i Berlin, får du en kortfattet innføring i arkitekturhistorien. Du reiser gjennom mange ulike stiler, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Bedagelig bydelsferie i Berlin
Effektivt «problem»
På Hackescher Markt stråler morgensola inn gjennom de mange vinduene. Stasjonen fra 1882 er et viktig trafikknutepunkt, og den mektige, røde teglsteinsbygningen ruver i bylandskapet. Studenten Carina, fra Bayern, titter opp på tavla som viser hvor neste bane tar veien – og når. Har hun fordypet seg i de storslåtte omgivelsene?
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det rekker du nesten ikke i Berlin. Det er sjelden mer enn fem minutters ventetid på banen, forteller hun.
Dette er «problemet» i den vidstrakte hovedstaden som bindes sammen av effektiv infrastruktur: Den oppmerksomme passasjer vil kunne glede seg over praktbygg både over og under bakken. Blant dem som er verdt å merke seg, er Wittenbergplatz, Hermannsplatz, Berlin Mexicoplatz og Hauptbahnhof. Men så kommer plutselig banen.
Så neste gang du står på en interessant stasjon, i Berlin eller andre byer, kanskje du skal la første avgang fare og skape deg litt ventetid for omgivelsenes skyld?
Kollektivtransport i Berlin
Du kan reise med buss, trikk, U-Bahn og S-Bahn i Berlin. Byen vokste fort i sin tid, og å få et godt kollektivnettverk ble derfor helt sentralt.
U-Bahn er Berlins undergrunnsbane. Den er rask, pålitelig og blant verdens eldste. S-Bahn er en forstadsbane som også stopper ved en rekke stasjoner inne i sentrum. S-Bahn går både over og under bakkenivå. De siste årene har det imidlertid vært en del forsinkelser på denne delen av kollektivsystemet.
Billetter er gyldige for all kollektivtransport.