295 flyselskaper du bør holde deg unna

Et fly tar av fra Oslo lufthavn Gardermoen lufthavn en ettermiddag i november. Ingen flyselskap på EUs svarteliste får operere i Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Et fly tar av fra Oslo lufthavn Gardermoen lufthavn en ettermiddag i november. Ingen flyselskap på EUs svarteliste får operere i Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Svartelistet av EU-kommisjonen.

EU-kommisjonen har nylig oppdatert og utvidet sin svarteliste over flyselskap som ikke tilfredstiller gjeldende sikkerhetskrav.

Det er nå hele 295 flyselskap som nektes å fly i det europeiske luftrom, en økning på 17 selskap siden forrige oppdatering, skriver Aftenposten.

Svartelisten ble opprettet i 2006 og har siden den gang blitt oppdatert 21 ganger.Listen blir som regel oppdatert to ganger i året og er basert på inspeksjoner på europeiske flyplasser, bruk av foreldede fly og sikkerhetsmangler hos lokale luftfartsmyndigheter.

Alle selsapene i Nepal svartelistet

Afrikanske selskap dominerer listen, og den største endringen er at alle nepalske flyselskap er med.

– Den nåværende sikkerhetssituasjonen i Nepal gir oss ikke noe annet velg enn å fjerne alle landets flyselskap fra EUs sikkerhetsliste. Vi håper dette vil føre til at luftfartsmyndighetene forbedrer flysikkerheten, sa Siim Kallas, Europakommisjonens kommisær for transport, da listen ble presentert i Brussel forrige uke.

Lander ikke i Norge

Ifølge Avinor er det ingen muligheter for at flyselskap som er svartelistet lander eller tar av på flyplasser i Norge.

Alle selskap som ønsker å operere i Nrge må først ha en godkjent flightplan fra Eurocontrol, som igjen baserer seg på kravene fra EU, og deres svarteliste.

- Uten godkjent flightplan kommer ikke flyselskapene til Norge – og kan da heller ikke etablere ruter her, sier pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor, til Aftenposten.

Personvernpolicy