SAS med årets julegave: Her slår de Norwegian
Bruk av håndholdte elektroniske produkter er nå lov. SAS lover utrulling i løpet av noen uker.
I månedsskiftet oktober/november gikk amerikanske luftfartsmyndigheter ut og åpnet for bruk av mobil og elektronisk utstyr under hele flyturen - også takeoff og landing.
Kort tid etter dette gikk også EASA (europeiske luftfartsmyndigheter) ut og annonserte at de i slutten av november ville komme med nye regler som vil utvide mulighetene som flypassasjerene har for å bruke elektroniske enheter under alle faser av flyvningen.
Forventes i løpet av noen uker
9. desember sendte EASA ut en pressemelding hvor de informerte om at de nå har oppdatert sine retningslinjer for bruk av bærbart elektronisk utstyr om bord, herunder smarttelefoner, tablets og e-lesere.
De bekrefter der at elektronikk kan være i flymodus under hele turen - også under taxing, start og landing, når dette ikke utøver noen sikkerhetsrisiko.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: EU letter mobilbruk i lufta
Tidligere måtte all personlig elektronikk være fullstendig avslått under taxing, start og landing.
Det er fremdeles ikke lov å ha telefonen i vanlig modus, under taxing, start og landing. Det er imidlertid opp til flyselskapene å sette sine regler for sikker bruk om bord.
EASA forventer av mange flyselskaper vil gjøre dette i de kommende ukene.
SAS: – Godt mulig det kommer til jul
Tormod Sandstø, kommunikasjonsrådgiver i SAS, sier til DinSide at de jobber med å få på plass nye rutiner og prosedyrer for dette.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det skal ikke ta så altfor lang tid. Det er godt mulig at de nye reglene vil tre i kraft til når folk skal reise hjem til jul, sier Sandstø til DinSide.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan understreker at de nye reglene vil gjelde for lettere, håndholdte enheter - og at tyngre gjenstander som bærbare PCer fremdeles vil være forbudt å bruke under avgang og landing.
– Det er også slik at det fortsatt er de instruksene som gis om bord som gjelder. Det er til enhver tid kabinbesetningen som bestemmer. Vi vil derfor kreve at passasjerene følger med på anvisninger som gis, sier Sandstø. SAS er likevel positive til det nye regelverket, på vegne av sine kunder.
Norwegian: – Det vil ta noen måneder
Mens SAS formidler at dette er noe som vil ta noen uker å implementere, ser Norwegian litt lenger frem i tid.
– Dette er positive nyheter for de reisende. Vi vil nå se på hvordan og i hvilken grad det nye regelverket kan implementeres i våre prosedyrer. Der regelverket tillater det vil vi også se på hvordan vi kan tilrettelegge for at passasjerene kan bruke vårt gratis WiFi under hele flyturen, uttaler Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.
Artikkelen fortsetter under annonsenPå spørsmål om hvor lenge det vil ta før Norwegian vil rulle ut det nye regeverket, og hvorvidt julereisende vil kunne få glede av dette, svarer Sandaker-Nielsen følgende i en e-post til DinSide:
Artikkelen fortsetter under annonsen– Nei, det vil ta tid å endre sikkerhetsprosedyrer og manualverk så det vil nok ta noen måneder.
Flere endringer på trappene fra EASA
Ifølge informasjon fra EASA, kan det også komme flere endringer på dette området.
EU's transportkommissær, nestformann Siim Kallas, har anmodet EASA om å fremskynde sin gjennomgang av sikkerheten ved bruk av elektronikk om bord med sendefunksjonen på. Nye retningslinjer forventes offentliggjort i 2014.
Kallas påpeker at vi alle gjerne vil være «på», mens vi reiser, men sikkerheten kommer først.
– Prinsippet er klart: Hvis det ikke er trygt, skal det ikke være tillatt. Er det trygt, kan det brukes innenfor reglene. I dag tar vi første skritt mot sikker bruk av elektronikk i fly ved at tillate bruk under taxing, start og landing. Deretter vil vi se på, hvordan man kan koble sig på et nettverk, mens man er om bord. Gjennomgangen vil ta tid, og den skal være bevisbasert. Vi forventer å utstede nye EU-retningslinjer for bruk av elektronikk med sendefunksjonen slått på om bord i fly fra europeiske flyselskaper i løpet av et år, uttaler Kallas i en pressemelding.