Norwegians kunder mer tilfreds enn kundene til SAS

MEST FORNØYD: – Det er selvfølgelig kjempehyggelig å få en slik anerkjennelse fra kundene, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian som har mer fornøyde kunder enn konkurrenten SAS. Foto: NTB scanpix
MEST FORNØYD: – Det er selvfølgelig kjempehyggelig å få en slik anerkjennelse fra kundene, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian som har mer fornøyde kunder enn konkurrenten SAS. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian rykker fra konkurrent SAS når det gjelder kundetilfredshet, viser ny måling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Mer om undersøkelsen:

Oversikten under viser at de reisende totalt sett har blitt mer tilfreds i løpet av det siste året. Det er busselskapene som kan vise til den største fremgangen, men det er de som reiser med t-bane og trikk som er mest fornøyd, ifølge EPSIs undersøkelse.


EPSI er en non-profit organisasjon som har til hensikt å være en støtte i utviklingen av norsk konkurransekraft. EPSI gjennomfører kundetilfredshetsmålinger i mange Europeiske land, og det er Handelshøyskolen i Stockholm er faglig garantist på verktøy og metode.

Analysebyrået EPSI samler inn og analyserer informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av varer og tjenester.

Årets måling av flyselskaper viser at Norwegians kunder er mer tilfreds enn kundene til SAS, noe som er tilfellet både i Norge i Sverige, opplyser EPSI i en pressemelding.

På en skala fra 0-100, der alt over 75 er høy kundetilfredshet, scorer Norwegian 71,2 i år, mens SAS scorer 65,6 blant norske kunder.

– Det vi har sett i år er at Norwegian har tatt et steg frem når det gjelder kundetilfredshet og SAS har holdt seg omtrent som i fjor. Vi ser det samme i Sverige; der ligger Norwegian noe bedre an når det gjelder kundetilfredshet, sier Fredrik Høst, som er daglig leder i EPSI Norge, til ABC Nyheter.

Han tror hovedårsaken til at Norwegian rykker fra SAS på dette området er at kundene opplever at de får mer for pengene hos dem enn hos konkurrenten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hit kan du fly neste år

Målingen viser, i år som i fjor, at de reisende forventer noe mer av SAS enn av Norwegian, særlig innen kundeservice.

– Kundene opplever ingen vesentlig kvalitetsforskjell mellom Norwegian og SAS, men kundene til Norwegian melder i år om en markant bedre reisekomfort sammenlignet med i fjor, sier Høst.

Han mener dette er en annen viktig årsak til at kundetilfredsheten har gått frem blant dem som reiser med Norwegian.

Les også: Her lager Airbus en askesky for å teste norsk teknologi

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Anerkjennelse fra kundene

– Det er selvfølgelig kjempehyggelig å få en slik anerkjennelse fra kundene. Vi jobber hver dag med å levere et godt produkt, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til ABC Nyheter.

Norwegian scorer høyt på komfort og Sandaker-Nielsen tror nye fly og gratis Internett om bord er med på å forklare at kundene er mer tilfreds.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det viser at kundene setter pris på nye fly og gratis Internett, som vi nå har på et flertall av flyene. Vårt mål er å levere kvalitet i kombinasjon med lav pris og det er det undersøkelsen viser at kundene opplever at de får, sier han.

Sandaker-Nielsen håper flere nye fly, nye ruter og fortsatt lave priser vil kunne opprettholde eller øke kundetilfredsheten.

Les også: SAS tilbyr flybilletter på avbetaling

– Vanskelig fjorår for SAS

– Kundene har høyere forventninger til SAS, det kan straffe oss, men det synes vi er greit. Vår merkevare handler om service og kvalitet, da er det bra at kundene har høye forventinger. Så må vi jobbe med at vi kommer opp på det nivået vi ønsker, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS til ABC Nyheter.

Han tror mye av forklaringen på at SAS ikke gjør det bedre i årets måling er at 2012 var et veldig vanskelig år for selskapet, med store omstillinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var et spesielt år og effekten av dette strakk seg inn i 2013. Det var en del omtale av ikke så bra karakter, selv om dette handlet om økonomi og selskapets fremtid, så slår det også inn på andre områder, tror Sandstø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller også at på deres interne kundetilfredshetsundersøkelser har de sett en bedring i årets siste måneder.

Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040

Flytogets kunder mest fornøyde

Analysen av de to flyselskapene inngår i en analyse av persontransport-bransjen.

Her har EPSI blant annet også sett på tilfredshet blant togkundene. Som tidligere år scorer Flytoget bra, med 75,7 poeng i 2013.

– Alt over 75 er tegn på veldig god kundetilfredshet. Det vitner om at det er et godt forhold mellom transportør og kunden, forklarer Høst.

Alle som scorer under 60 poeng har lav kundetilfredshet. NSB får 58,3 i årets undersøkelse. Dette er likevel en liten fremgang fra i fjor, forteller Høst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften

Studien av persontransport er en erfaringsbasert måling der 800 personer som har brukt buss, trikk, ferge, tog, flytog, fly og t-bane de siste 12 månedene, er blitt intervjuet av Norstat på vegne av EPSI. (Se boks til høyre.)

Les også: Danske forsikringsselskaper dropper Norwegian