Her er julen big business

Sanna Kortelainen er daglig leder for turistkontoret i Rovaniemi. Den største attraksjonen i området er «Julenissens landsby». Foto: Kathleen Buer
Sanna Kortelainen er daglig leder for turistkontoret i Rovaniemi. Den største attraksjonen i området er «Julenissens landsby». Foto: Kathleen Buer
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år legger turister igjen 250 millioner euro i julebyen Rovaniemi. Det skaper arbeidsplasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FINLAND, ROVANIEMI, ABC NYHETER: Den lille byen Rovaniemi er et mekka for juleturister. Kort avstand til «Julenissens landsby», nordlys og flott natur lokker turister fra hele verden, særlig i julemåneden.

ABC Nyheter møter Sanna Kortelainen, daglig leder for turistkontoret i Rovaniemi. Kontoret hennes er julepyntet. Her er det jul for alle pengene.

Hun forteller at eventyret i Rovaniemi startet allerede i 1954, kort tid etter krigen. «Julenissens kammer» var allerede på plass og fanget oppmerksomheten til den tidligere førstedamen i USA Eleanor Roosevelt. Hun var svært ivrig etter å treffe Julenissen, og fortalte om møtet til alle som ville høre. I 1984 gikk det første charterflyet til Rovaniemi fullastet med britiske turister. Siden den gang har det gått slag i slag.

Rovaniemi har om lag 500.000 besøkende i året, målt i overnattinger. Til sammen legger turistene igjen hele 250 millioner euro (2,1 milliarder kroner) i løpet av året. Kortelainen anslår at 60 prosent av de besøkende kommer rundt juletider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Julen er selvfølgelig veldig viktig for oss, sier Kortelainen til ABC Nyheter.

50 selskaper opererer i «Julenissens landsby» og turismen sørger for at om lag 2000 i Rovaniemi har jobb. I hele Rovaniemi bor det 61.000 mennesker og arbeidsstyrken er på rundt 40.000. Dermed er fem prosent av de som jobber ansatt innen turistsektoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Julenissen i Rovaniemi: – Hvilken jobb?

Ikke kriserammet

Selv om turismen i Rovaniemi vokser med rundt fem prosent i året, har Kortelainen lagt merke til en viss nedgang den siste tiden. Lappland og Rovaniemi har tradisjonelt hatt mange besøkende fra kriserammede land i Europa, som Italia og Hellas.

– I høst hadde vi en merkbar nedgang når det gjelder italienske og greske turister, som utgjør mye av turistgrunnlaget vårt. Jeg var bekymret for julemånedene, men nå er de heldigvis tilbake. Det virker som om den økonomiske krisen i Europa ikke rammer juleturismen, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette reinsdyret jobber i «Julenissens landsby». Foto: Kathleen BuerDette reinsdyret jobber i «Julenissens landsby». Foto: Kathleen Buer

Russere i kø

Turister fra hele verden reiser til Rovaniemi, men det er spesielt populært blant koreanere, kinesere, japanere, briter, russere, grekere, italienere og australiere.

– I Russland står turoperatørene i kø for å selge turer hit. Konkurransen er veldig hard der, sier Kortelainen.

Hun forteller at markedsavdelingen jobber kontinuerlig med å videreutvikle og forbedre produktet.

– Overnattingskapasiteten er sprengt, så det blir vanskelig å vokse videre før flere hotell er på plass. I 2014 åpner flere nye hoteller. Da kommer det til å skje mye her, sier hun.

Kineserne er ville etter nissen

Ifølge Kortelainen er Julenissens landsby i Rovaniemi den største av sitt slag i verden, og foreløpig finnes det ingen reelle konkurrenter. Hun har hørt rykter om at det er i ferd med å etablere lignende konsepter i Asia, men tviler på at det vil ha noen betydning for dem. Hun synes ikke det er så rart at Asia vurderer å utarbeide et lignende konsept, med tanke på kinesernes engasjement for julen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kineserne er helt ville etter julenissen, noe som er litt spesielt med tanke på at flesteparten ikke feirer jul. For dem blir julenissen litt som Disney. Dersom vi drar til Beijing for å markedsføre «Julenissens landsby» blir det ville tilstander. Oppmøte kan være så mye som 10.000 mennesker, så vi må ha mye sikkerhet på plass, sier hun.

Samme nisse i 20 år

Kortelainen legger ikke skjul på at det er menneskene som er merkevarens ansikt utad. Gjør ikke alvene og julenissen en god jobb, faller hele merkevaren sammen. Derfor får alle nyansatte en såkalt «brand book», hvor de må lese seg opp på visjoner og historien bak julenissens landsby.

– Vi er svært nøye med utvelgelsen. De fleste som jobber her er allerede glad i julen og deler de samme verdiene som oss, sier hun.

Ingens jobb er viktigere enn julenissen. Kortelainen ønsker ikke å oppgi navnet på han som spiller rollen, men forteller at det kun er en mann som spiller julenissen og han har hatt jobben i over 20 år.