Meny

Mil etter mil med løyper er klare for snøskuterentusiastene

Raskt og kult på snøskutersafari

Järvsö Skoterklubb: Dennis har bare ett ord å si: Frihetsfølelse! Foto: Imraw.se
Snøskuterkjøring er en livsstil i Sverige. 3 300 mil preparerte snøskuterløyper er lett tilgjengelig for turister som vil oppleve fart på bortoversnø.
Snøscooterfakta

70 677 personer har sagt "Ja til snøscooterkjøring i Norge" på facebook.

I Norge: Førerkort A, A1, B og T fra før 1/7 2006 er gyldige for snøscooter.

Laveste alder 16 år for klasse 1-snøscooter (forholdet mellom motoreffekt og vekt er høyest 0,20 kW/kg) med førerbevis klasse S.  Andre regler for arrangerte gruppeturer.

I Sverige: Førerkort fra før år 2000 eller førerbevis. Minstealder 16 år. Unntak fra førerbevis for snøscooter for scootersafari med guide.

I Norge er all motorisert ferdsel i utmark forbudt, med unntak av nyttekjøring. Nord-Troms og Finnmark har egne regler.

Det gis ca.14 000 dispensasjoner per år for kjøretøy i utmark (SSB).

SV åpnet for at 40 kommuner skal få etablere fornøyelseskjøring for snøscooter. Høyres forslag innebærer en prøveordning for over 100 kommuner.

De fleste snøscootere har totakts bensinmotor, men firetaktsmotorer er på vei inn, noe som gir mindre støy.

Lenker til scootersafari i Sverige:

http://www.imraw.se/skotersafari/

http://jarvsoskoterklubb.se/

http://www.skotersafari.nu/

http://www.funasdalsberget.se/Sn%F6skotersafari__.html

http://motorochvildmark.se/

JÄRVSÖ, SVERIGE (ABC Nyheter): For noen et hersens bråk, for andre en berusende frihetsfølelse i likhet med en utflukt på motorsykkel - bare mye kjøligere.

I Norge har regjeringen åpnet for at 105 kommuner kan tillate snøskuterkjøring. I dag finnes det over 73.000 snøskuterei Norge hvor fritidskjøring i utmark er forbudt, men nabolandet byr allerede på milevis av preparerte løyper i flere fylker.

Å trekke i hjelm og snøskuteroverall, kjenne hestekreftene under seg og kjøre inn blant grantrær, kanskje se et rådyr i sprang, er noe mange ser frem til når snøen er høy nok og isen tykk.

Les også: Snørafting gir magesug

Mange løyper å velge i

– Det er en rask og kul måte å komme frem til utilgjengelige hytter, sier en av skutersjåførene som har hytte i Sverige.

Mil etter mil av løyper er preparert gjennom Norrlands mektige skoger, i Dalarnas skiparadis Sälen på høyde med Røros og i Värmland eller Härjedalen.

Hver løype er på rundt 150 km – rett ut i villmarken. Også den som er bekvemt anlagt finner seg til rette, med kjøring til høyfjellshotell med dans. Men i Hälsingland er det snøskutersafari med medbrakt kaffe og eventuelt utstyr til overnatting som gjelder.

Maskinene suser fremover, sølvdråper drypper fra grantrærne, en rev lusker over isen. Skuterklubben i Järvsö samarbeider med Imraw som har besøk av en gruppe danske snøskuterturister.

Les også: Norsk fjellvegg er klatredestinasjon

Skoterklubben organiserer

I jervens hjemland Järvsöskogene prepareres løypene av frivillige sommeren igjennom. Inntektene kommer fra rydding av strender, gubbauksjon (auksjon av verktøy og maskindeler) og skuterentusiaster tvinner fingre for en snørik vinter.

– Skuterklubben i Järvsö jobber med å lage gode løyper, avtale med markeiere, rydde og skilte. Forrige sesong hadde vi 262 medlemmer, forteller Dennis som mener at snøskuterkjøring handler om frihetsfølelse.

En beltevogn med slede lager brede traseer for snøskuterne, broer over tilfrosne elver og store steiner blir sprengt unna.  

De får også kritikk, men bra løyper gjør mindre skade på naturen.

 – Loven er glassklar på at «snødekt jordbruksmark» tilhører områder hvor skuterrkjøring er forbudt, sier Peter Olsson fra Järvsö Skoterklubb.

Les også: Til topps - og ned igjen

Skogens Hells Angels

Flere snøskutere er stikk i strid med hva folk ønsker, hevder Naturvernforbundet i Norge.

Miljøvernminister Tine Sundtofts forslag om å tillate kommunene selv å avgjøre om fritidskjøring skal være lovlig, får sterk kritikk av frilufts - og miljøorganisasjoner.

Forslaget åpner for etablering av tilførselsløyper til løypenett i naboland, og utvidet mulighet til å etablere tilførselsløyper fra reiselivsbedrifter i Nord-Troms og Finnmark til det åpne løypenettet.

I enkelte kommuner i Norge er det tilrettelagt for såkalt rekreasjonskjøring, men på den svenske bygda er det langt vanligere.

De vanligste kategoriene snøskutere er sport/løypeskuter med kraftige støtdempere, crossover/hybrid, løssnø - og arbeidsskuter. De er bra med lyd på de fleste snøskutere, noe som gjør skuterfolket upopulære der de fyker frem med et brøl som skogens Hells Angels.

Les også: Ny snø i sikte

Strenge sikkerhetsregler

Sikkerhetsreglene er strenge, man bør inngå i en gruppe og om man kjører på isen er det på eget ansvar.

Det er mange glade fjes i Hälsinglands villmark når danskene tar seg en pause etter å ha følt på skuterens kraft, svosjet gjennom løssnø, svingt inn blant mørke grantrær og ut på åpne koller.

– Snøen lå som et glitrende teppe over isen, vi stanset for en råk, på veien tilbake, det begynte å bli mørkt, forteller hytteeieren Leif som var passasjer.

De gikk igjennom det øverste laget is. Da isen ikke holdt under den mest vomfagre karen, og han gikk igjennom, ropte han «Redd dere selv. Meg er det ikke så farlig med».

Hytteeieren minnes en tur med den lokale originalen i ungdommen. Han ble reddet - det øverste laget var 30 cm med vann over et lag med tykk is, ler han.

Det er sosialt å kjøre fra hytte til hytte, medbrakt utrustning, mat, kaffe, pølse og lompe. Man samles, spiser og ligger over. Hälsingland har 9 snøskuterklubber.

Les også: En liten perle i vinland

–  Raserer naturopplevelsen

– Forslaget fra Høyre og Frp vil rasere folks naturopplevelser på fjellet. Her må vi veie friheten for de få mot friheten for de mange. I dette spørsmålet setter Venstre folk først. Folk flest vil ha naturopplevelser, ro og stillhet i fjellet, ikke motorstøy og eksos, sier Borghild Tenden på Venstres nettside.

Høyre frykter at Sverige får inntekt av snøskuterfolket som vi kunne hatt behov for i Norge.

Ikke langt fra Lörstrand retromack på Öje Bensin får man kjøpt billett til snøskutertur til Hassela med overnatting. Prisen er 700 svenske kroner. Høyeste hastighet for fritidskjøring er satt til 70km/t og man skal ha førerkort fra før år 2000, aldersgrensen er 16 år med førerkort for snøskuter.

Regionvegkontoret kan gi tillatelse til arrangerte gruppeturer med kvalifisert guide hvor deltagere ikke har førerrettighet for snøskuter.

Seks ulike skilt viser hvor man har lov til å kjøre og hvor man bør unngå å kjøre. Mens de første snøfnuggene skaper gysninger hos enkelt, skaper de fryd hos andre.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus