Meny

Urban topptur i Budapest

SITTER HØYT: En liten familie er på vei opp med Libegö-stolheisen. Den går fra en liten forstad på Budapests Buda-side og nesten helt opp til János-høyden, som er byens høyeste ås. (FOTO: Carl Martin Nordby)
Noen ganger er de merkeligste utflukter selve reisen. Bli med til Budapests høyeste «fjell».
Komme seg dit:

* János-høyden er en av mange åser på Buda-siden av Budapest, på vestsiden av Donau. Den andre og flate siden av Donau, Pest, rommer byens sentrum.

* Children's Railway har to endestasjoner, den ene i Széchenyi-hegy og den andre i Húvösvölgy. Rundturen tar cirka én time og koster cirka 17 kroner per person. Det er et Children's Railway-museum ved Húvösvölgy-stasjonen.

* Du kan reise til Széchenyi-hegy med Budapests Cogwheel Railway (tannhjulsbanen), kjennemerket med sine røde vogner. Den starter på vestsiden av Városmajor-parken ved Széll Kálmán-plassen i Buda. Cogwheel Railways endestasjon i Széchenyi-hegy ligger cirka 200 meter fra Children's Railway.

* Buda Castle Hill Funicular, byens kabelbane opp til det UNESCO-vernede Buda-slottet, er en annen morsom opplevelse for dem som liker heiser og høyder. Den 143 år gamle kabelbanen starter rett ved Széchenyi-hengebroen (Chain Bridge).

* PS. Ungarns høyeste fjell heter Kékes (1014 moh.). Det ligger nord i landet, og er blant Ungarns best besøkte attraksjoner.


Reisefakta

* Befolkning: Det bor om lag 1,7 millioner mennesker i Budapest.

* Turisme: Byen tar imot cirka 4,6 millioner turister årlig, noe som gjør den til den 25. mest populære byen i verden og den sjette mest populære i Europa. Leserne av det amerikanske magasinet Condé Nast Traveler kåret for øvrig nylig Budapest til den nest beste byen i verden å besøke i år. (Byen delte andreplass med Firenze, mens San Miguel de Allende i Mexico hadde førsteplassen).

* Språk: Ungarsk. Mange, særlig de unge, snakker engelsk godt.

* Valuta: Forint, forkortet HUF (Hungarian forint) i valutakalkulatorene. 1000 forinter er cirka 28 kroner.

* Prisnivå: Omtrent en tredel av norsk nivå, og enda mindre for mat og drikke.

* Reise dit: Fra Gardermoen er Norwegian billigst og raskest. De har daglige direkteflygninger (unntatt lørdager fra og med januar), med priser fra under 1000 kroner. Med andre selskaper må du mellomlande og regne med å betale en del mer. Direktefly fra Gardermoen til Budapest tar cirka 2 timer og 20 minutter.

* Hotell: Mange fine hoteller å velge blant. Bohem Art Hotel i gata Molnár, rett ved den kjente gågata Váci, kan anbefales.

* Les mer : www.welovebudapest.com , www.budapestinfo.hu , www.budapest.no

En rund, middelaldrende dame med et myndig utseende og et grønt signalskilt i hånden ser på oss med et misfornøyd blikk og rister på hodet. Vi rakk så vidt 11.03-toget fra Széchenyi-hegy i Buda-åsene, men kollektivkortet vi viser fram er åpenbart ikke gyldig her. Hun peker på den sjarmerende nedslitte stasjonsbygningen og gir en ordre på ungarsk.

Gutten i billettluka er cirka tolv år, tydeligvis utsendt fra en skole på et midlertidig opplæringsoppdrag i den virkelige verden. Han er usikker på hva han skal gjøre, og blir autoritært geleidet av damen med signalskiltet. Etter litt om og men får vi betalt de nødvendige 600 forintene per billett, og kan ledes om bord i et fire minutter forsinket tog.

– Kom, sier hun på engelsk. Flere engelske ord vil hun ikke si.

Les også: Kunstig øy kan løse Londons flyplass-problemer

János-høyden

To andre barn, en gutt og en jente, kontrollerer billettene på profesjonelt og alvorlig vis mens konduktørdamen dobbeltsjekker at billettstemplingen skjer etter gjeldende prosedyre. Barnetoget, som kalles Children's Railway til ære for Budapests turister, er en levning fra kommunisttiden. Da ble det kalt Scout's Railway, Speidertoget, fordi det ble betjent av speidere.

Den blå, enslige 84-åringen av en togvogn sniker seg framover i 20 kilometer i timen. Barna og konduktørdamen utgjør halvparten av togpersonalet. Tre godt voksne og dypt konsentrerte menn fyller opp førerhuset. Han i stolen foran spakene ser mest fornøyd ut. Vognen, som har førerhus på begge sider, består ellers av noen turister; tre fra Brasil, to fra Romania, vi fra Norge og tre andre av ukjent opphav.

Vårt stoppested heter János-hegy – 15 minutter, fem kilometer og fire stopp fra startstedet. Brasilianerne går også av her og begynner på den 20 minutter lange fotturen gjennom den novemberfargede skogen opp til selve János-hegy, eller János-høyden på norsk. Det er Budapests høyeste punkt.

– Jeg visste ikke at det var så vakkert her, sier Diogo Cosin Ayres de Oliveira, som i en kort periode skal være blant tusenvis av utenlandske studenter i Budapest.

Les også: Nintendo skal underholde flypassasjerer

Erzsébet-tårnet

János-høyden ligger 526 meter over havet, og lokker med god utsikt over Budapests sentrum i øst og det øvrige ungarske landskapet i de andre himmelretningene.

– Om sommeren er det mange mennesker her. Det er et utfartssted for alle, barnefamilier, grupper av pensjonist, syklister, joggere og turister. Vi liker oss veldig godt her oppe. Det klarner tankene å være her. Det samme mente Elisabeth av Bayern, som var dronning av Ungarn og keiserinne av Østerrike. Dette var hennes favorittsted, forteller Noémi Beszédes, som har tatt turen opp til toppen sammen med foreldrene sine, Valéria og István.

De har klatret opp i steintårnet og gjemt seg i en av nisjene i muren for å søke ly for den sure vinden.

– Nå kommer det snart snø her i åsene, konstaterer faren, István Beszédes.

Elisabeth av Bayern heter for øvrig Erzsébet på ungarsk. Hun var gift med keiser Frans Josef av Østerrike-Ungarn. Det 103 år gamle steintårnet er oppkalt etter henne, likeledes en av Budapests broer over Donau og to av byens distrikter.

Les også: Snø på spanske strender

Luftig stillhet

Et par hundre meter nedenfor tårnet ligger en varmestueaktig kiosk, som for øvrig også ser ut som en rest etter kommunisttiden. Det spraker i noen vedkubber, som gjør sitt beste for å holde lokalet oppvarmet.

Det klarer de ikke, men det er riktignok passe lunt og vindstille i kiosken som kan skilte med varm og kald drikke, bord og benker, toaletter og skogsutsikt. Den andre siden av kiosken er endestasjon for Budapests Libegö-stolheis. De fleste tar den både opp og ned. Vi skal bare ned, noe som koster 850 forinter per person.

Det går i sakte og stillferdig film over tretoppene mot et for oss ukjent endepunkt der nede et sted. De eneste vi møter som er på vei opp med stolheisen, er et par med en liten datter som vinker til oss.

Vel nede befinner vi oss i en søvnig forstad av Budapest. Rett ved stolheisens andre endestasjon går det heldigvis en buss til sentrum. Og med 291-bussen fungerer kollektivkortet helt utmerket.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus