Derfor må du ta opp vindusskjermen ved landing

MÅ VÆRE OPPE: Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må alltid være oppe ved take-off og landing. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos
MÅ VÆRE OPPE: Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må alltid være oppe ved take-off og landing. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette visste du kanskje ikke om fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ingen tvil i om at vi nordmenn liker å reise, og da ofte med fly. Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser nemlig at for norske lufthavner samlet økte antall passasjerer på utenlandsflygninger med 9,4 prosent i første halvår 2013.

Men selv om de aller fleste av oss er godt vant til å fly, vet nok de aller færreste hvorfor lyset i kabinen slukkes under take off og landing.

Eller hva "arm doors, cross check and report" betyr.

Her får du svarene på det og flere ting du kanskje ikke visste om fly.

Les også: De ti beste skihotellene i Alpene

1. Lyset slukkes i kabinen

Lyset i kabinen dempes i noen minutter før flyet lander, og når det takser ut til rullebanen og til du er i luften.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien hos Widerøes Flyveselskap er dette på grunn av de internasjonale sikkerhetsreglene.

- Tanken er at man ved en evakuering skal ha nattesyn for enklere å kunne komme seg raskt ut. For å kun ha en prosedyre gjør man det også i dagslys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også:Dette flyselskapet nekter deg å ta med mat

2. Vindusskjermene må være oppe

Du har kanskje lagt merke til at vindusskjermene alltid må alltid være oppe ved take-off og landing.

- Dette er også for sikkerheten ved evakuering og redningsarbeid, påpeker Richard Kongsteien hos Widerøes Flyveselskap.

- Dersom noe skjer skal det være mulig for redningspersonell å se inn, og for kabinpersonale å raskt se ut for å kunne rapportere til cockpit.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også:Slik avslører du falske hotellanmeldelser

3. "Arm doors, cross check and report"

De aller fleste av oss har vel lagt merke til denne setningen, men hva betyr det egentlig?

Leder Christian Haanæs i Norsk Kabinforening forklarer til Kvinneguiden at det er purser som annonserer cabin crew arm doors and crosscheck.

- Hver såkalt floor exit, altså de dørene man kan benytte til å forlate flyet gjennom, også de på høyre side, er utstyrt med redningsflåter. Disse flåtene skal helst henge fast i flyet når det er bruk for dem og det skjer ved at man fester en metallstang til holdere i gulvet etter at man har lukket dørene og før flyet beveger seg fra gate.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Prosedyren er at det først festes et orange bånd foran vindusåpingen slik at de på utsiden kan se om denne flåten er festet til gulvet eller ei. En indikasjon altså. Så festes metallstangen i gulvet. Da er alle disse flåtene armert og vil åpne seg automatisk om døren da åpnes.

Videre forklarer Haanæs at for at de i kabinen skal være samkjørte på at dette er gjort annonseres altså denne kommandoen.

- Bak i flyet sjekker den andre kabinansatte at den som armerer faktisk har gjort det og så rapporteres dette tilbake til purser som igjen da kan melde til cockpit at dette og andre sikkerhets-foranstaltninger er utført før flyet går.

Les også:Vi testet Dreamliner til New York

5. Kan flydørene åpnes i luften?

Er det egentlig mulig å åpne flydøren mens flyet er i luften?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke mulig å åpne flydørene i luften så lenge kabinen er under trykk, man klarer det rett og slett ikke. Skal dørene åpnes må trykket inne og ute være likt, påpeker Leder Christian Haanæs i Norsk Kabinforening.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er vel egentlig bare i tilfelle man få røyk i kabinen som må fjernes at det an være aktuelt å redusere trykket slik at dørene kan åpnes litt. Da må man ned på høyder hvor dette er mulig.

Les også:Her er de beste taxfree-kuppene

6. Når er det ok å trykke på knappen?

I hvilke tilfeller er det egentlig ok å tilkalle flymannskapet via knappen i taket?

- Knappen for å tilkalle flyverter og vertinner benyttes når man trenger noe, understreker Leder Christian Haanæs i Norsk Kabinforening.

- Når "fasten seat belt"-skiltet er tent betyr det at alle, også vi i kabinen må og skal sitte fastspent. Da vil du høyst sannsynlig ikke få respons om du trykker på knappen. Dette er selvsagt av sikkerhetsmessige grunner.

Også Kongesteien fra Widerøe understreker at ingen grunn er for liten til å tilkalle flyverten/flyvertinnen.

Denne saken er opprinnelig publisert på klikk.no