Norwegian nekter å betale erstatning

SETTER SEG PÅ BAKBEINA: Norwegian-fly på Gardermoen. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)
SETTER SEG PÅ BAKBEINA: Norwegian-fly på Gardermoen. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian godtar ikke et vedtak i Transportklagenemnda om erstatning til reisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skriver VG. Vedtak i Transportklagenemnda er ikke juridisk bindende, men veiledende. De aller fleste store flyselskaper, inkludert Norwegian og SAS, har imidlertid tidligere føyet seg etter nemndas vedtak i tvistesaker.

I slutten av forrige måned ble Norwegian felt i Transportklagenemnda i en klagesak knyttet til selskapets Dreamliner-satsing.

Klageren, som fløy med Norwegian til New York i juli, fikk ikke fly med selskapets nye Dreamliner-maskin grunnet tekniske problemer. I stedet ble han fløyet med et eldre fly.

Klageren krevde kompensasjon for at Norwegian ikke leverte produktet han ble lovet ved bestilling av reisen.

Nemnda fattet et enstemmig vedtak om at Norwegian måtte tilbakebetale ti prosent av flybilletten til klageren.

– Vi synes det er beklagelig at passasjeren ikke fikk fly med Dreamliner, men at vi som selskap ikke er ansvarlig for dette, ettersom omstendighetene som førte til denne situasjonen er utenfor vår kontroll, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, informasjonssjef i Norwegian, til VG.