Måtte fly dårligere fly enn Dreamliner – får rabatt
En skuffet passasjerer som bestilte tur med Norwegians nye Dreamliner, men ble avspist med et innleid erstatningsfly, får 10 prosent avslag i prisen.
Jonas Ali Ghanizadeh (24) kom fram til New York som avtalt, men det ble ikke med det nye prestisjeflyet. Det mener Flyklagenemnda er grunn god nok til å pålegge Norwegian å gi 24-åringen rabatt, skriver Dagens Næringsliv.
– Jeg synes det er på sin plass. Norwegian hadde lovet en helt spesiell komfort. Da flyet ble erstattet, foreslo jeg at de kunne spandere mat og setereservasjon, men svaret var blankt nei. Derfor klaget jeg, sier Ghanizadeh.
Les også: Dreamliner mistet plate fra flyskroget i luften
Flyselskapet er derimot mindre fornøyd med avgjørelsen.
– Vi er i villrede. Vi vet ikke hvordan vi vil håndtere denne saken, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian. Hun sier selskapet tilbød passasjerer full refusjon eller booke om til et senere tidspunkt og føle seg trygge på å fly med den nye Boeing-modellen.
I Sverige fikk Norwegian medhold i en tilsvarende ask, men i Norge var det altså passasjeren som gikk seirende ut av klagerunden. Flyselskapet må nå bestemme seg for å om de retter seg etter vedtaket eller om de skal ignorere det og havne på Flyklagenemndas «svarteliste».