Derfor er du flyvertinnenes mareritt

IRRITERTE: I en stor undersøkelse der over 700 kabinansatte fra 85 land har deltatt svarer 26 prosent at de irriterer seg over flypassasjerer som knipser med fingrene for å få oppmerksomhet. Foto: Colourbox
IRRITERTE: I en stor undersøkelse der over 700 kabinansatte fra 85 land har deltatt svarer 26 prosent at de irriterer seg over flypassasjerer som knipser med fingrene for å få oppmerksomhet. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerer som knipser med fingrene og reiser seg før skiltet med setebeltet slås av irriterer kabinansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
De mest irriterende vanene blant flypassasjerene er:
1. Knipse med fingrene for å få oppmerksomhet26 %
2. Reise seg fra setet før skiltet med setebeltet slås av13 %
3. Stappe for mye bagasje i hyllen over setene11 %
4. Klage på at det ikke er plass til bagasjen i bagasjehyllen10 %
5. Snakke over sikkerhetsdemonstrasjonen9 %
6. Spørre etter flere tepper/puter8 %
7. Putte søppel i setelommen7 %
8. Be om et annet måltid6 %
9. Tilkalle flypersonalet for å klage på temperaturen6 %
10. Spørre etter spesifikke merker for drikkevarer4%

For mange er det å jobbe som flyvertinne en måte å møte hyggelig folk på og samtidig oppdage eksotiske steder.

Det er likevel noen kunder som gjør jobben noe mindre attraktiv.

I en undersøkelse gjennomført av Skyscanner, der over 700 kabinansatte fra 85 land har deltatt, svarer 26 prosent at de irriterer seg over flypassasjerer som knipser med fingrene for å få oppmerksomhet.

Les også: – Ikke press deg til å fly om du er syk

Snakk og søppel

Et annet irritasjonsmoment som nevnes ofte er personer som har det litt for travelt med å komme seg ut av flyet. 13 prosent av de spurte svarer nemlig at de ergrer seg over passasjerer som reiser seg fra setet før skiltet med setebeltet er slått av.

Før hver flyvning ønsker de kabinansatte full oppmerksomhet fra passasjerene. Det kan være lett å stikke nesa lengre ned i boka eller skru opp volumet på musikken du har i ørene, mens andre snakker med sidepassasjeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da kan det være verdt å nevne at 9 prosent av de som deltok i undersøkelsen svarte at de irriterer seg over folk som snakker over sikkerhetsdemonstrasjonen.

Folk som putter søppel i setelommen er også frustrerende for 7% av de kabinansatte.

Les også: Dette er en ekte spøkelsesøy

Dette er drømmepassasjeren

Selv om de ansatte som ferdes i lufta har mye å irritere seg over har de en klar mening om hvordan drømmepassasjeren er.

Er du en mann i 30-årene som reiser alene, på ferie heller enn på forretningsreise og har kjøpt økonomibillett er du malen for den perfekte passasjeren for de fleste i flybransjen.

Skyscanner’s Skandinaviasjef Linda Edstrand, sier undersøkelsen gir en god forståelse av hva de kabinansatte egentlig synes om passasjerene som reiser med dem.

– Det er interessant at det er menn som er den foretrukne passasjeren blant kabinpersonalet, og at selv om mange av oss gjerne vil reise på businessklasse er det økonomibillettene som skaper de beste passasjerene ifølge de ansatte, sier hun i en pressemelding.