Du kan boarde helt selv
Avinor tester ut selvbetjente boardinggater.
Å gjøre ting på egenhånd blir mer og mer utbredt på norske flyselskaper, og DinSide har tidligere omtalt den selvbetjente bagasjedrop-en på Gardermoen og selvbetjent passkontroll med ansiktsgjenkjenning.
Nå er de også i full gang med å teste selvbetjent ombordstigning.
Kommer på flere flyplasser
Det er allerede rundt ett år siden det ble satt opp selvbetjente boardinggater på Gardermoen. Det er også slike boardinggater på Kjevik lufthavn i Kristiansand.
Erfaringene så langt er stort sett positive, ifølge driftsutvikler Lars Helge Aasvestad, som kan fortelle at også flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim vil få satt opp slike selvbetjente boardinggater.
Les også: Disse flyplassene er best å sove på
– Bare i september har 5.000 passasjerer benyttet seg av automatene, og totalt 60.000 i løpet av det siste året, forteller Aasvestad til DinSide. På Gardermoen er det satt opp åtte slike selvbetjente boardinggater på innenlandsgater i Pir Syd, mens det finnes to automater på i alt to utenlandsgater, samt i bussloungen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEtter endt testperiode er målet at det skal komme opp flere slike automater.
Les også: Vil ha nytt tollsystem på Gardermoen
Slik fungerer det
Skal du bruke en av de selvbetjente boardinggatene, gjør du følgende: Du scanner strekkoden på papirbilletten eller billetten på mobiltelefonen. Har man ikke forhåndsbestilt sete, får man ut en lapp med seteanvisning.
Les også: Slik suser du gjennom sikkerhetskontrollen
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNår alt er klart lyser det grønt på en skjerm, og du slipper gjennom gaten. Erfaringen så langt er at boardinggatene fungerer bra, men at passasjerene selv i noen tilfeller lager krøll i systemet. Er folk utålmodige stopper automaten opp.
– Passasjerene kan være litt utålmodige og scanner billetten rett etter at forrige passasjer har gått gjennom gaten. Da vil det stoppe opp, og personen får beskjed om å gå til skranken, forteller Aasvestad.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan tror de fleste vil bli vant til å bruke løsningen etter et par reiser. Og om alt går som det skal, vil den selvbetjente løsningen kunne slippe gjennom 12 personer per minutt. Løsningen er så langt mest brukt av Norwegian, men også SAS benytter seg av disse gatene.
Når alt ser ut til å fungere godt nok vil testingen avsluttes, og man satser på å få på automater på flere av gatene.