Fremtidens reisetrend:

– Bygger flyreisen med legoklosser

– Det er en stor utfordring å takknemliggjøre fremtidens kresne kunde, mener analytiker Henry Harteveldt. Her fra businessklasse på en ny Airbus-maskin. Foto: Airbus
– Det er en stor utfordring å takknemliggjøre fremtidens kresne kunde, mener analytiker Henry Harteveldt. Her fra businessklasse på en ny Airbus-maskin. Foto: Airbus

Luftfartanalytiker Henry Harteveldt advarer flyselskapene mot å undervurdere neste generasjons reisende. Dét kan de i så fall tape mye penger på.

– Flypassasjerene vil bli mer og mer kresne. De forventer å få akkurat den reisen de ønsker seg, og de firer ikke på kravene, sier Henry Harteveldt, som er analytiker i Hudson Crossing.

Han sammenligner fremtidens flyreise med et lite kunstverk bygd opp av legoklosser i alle tenkelige farger:

– Det er sånn den nye generasjonen bygger flyreisen sin: Med legoklosser. Ja, de aksepterer at flyselskapet går fra A til B på et bestemt tidspunkt, men alt det andre vil de ha kontroll på og skreddersy selv, sa han på World Low Cost Airlines Congress i London onsdag.

De nekter å gi fra seg denne makten. Og det må flyselskapene ta på alvor - ellers vil det koste dem dyrt, advarer Harteveldt.

Les også: Stinn i seilene

– Ryanair og Easyjet er det nye Pan Am

Utviklingen vil skje gradvis over de neste fem årene, spår han.

– Vi ser en rekke interessante endringer: På den ene siden får vi flere eldre med mer tid enn penger, og på den andre siden kommer de unge kunnskapsrike, med mer penger enn tid, og store forventninger. Det er denne gruppen som kommer til å forme fremtidens flyopplevelser, sier analytikeren.

– Den nye generasjonen reisende er vant til at lavprisflyselskapenes måte å operere på er den nye «standarden». For dem er Ryanair og Easyjet det nye Pan Am, forklarer han.

Les også: – Du er helt skadeskutt etter en sånn sak

– De er veldig individualistiske, eventyrlystne, jakter på unike opplevelser, kommuniserer gjennom sosiale medier og er vant til å få det akkurat som de vil. De vil ikke bli satt i bås og krever at reisen står i stil, legger Harteveldt til.

Flyselskapene er nødt til å ta hensyn til de nye reisende - og etterfølge kravene deres, påpeker analytikeren.

Gjør alt online

– De må sette seg inn i de unges situasjon og forstå deres behov. Innen 2017 vil halvparten av verdens befolkning være online. Svært mange bruker lesebrett og smarttelefoner daglig. Har ikke et flyselskap wifi, er det helt uaktuelt å fly med det. Det må ikke være gratis, men definitivt tilgjengelig ombord, forklarer Henry Harteveldt.

Å kjøpe reisen på mobilen, bestille tilleggstjenester online, sjekke inn via mobilen og betale varer ombord på flyet med mobilen bør også legges til rette for hvis man vil vinne kampen om flypassasjerene fremover, oppfordrer han.

Les også: Elektrisk hastverk

Kan ødelegge en merkevare

Spesielt lojale er ikke de nye reisende. De shopper reiser etter behov og bryr seg lite om merker. Og opplever de noe negativt, så deler de det på Twitter eller andre sosiale medier i løpet av få sekunder.

– De vil hudflette et flyselskap hvis de blir dårlig behandlet. Dette kan i sin tur bidra til å ødelegge merkevaren til flyselskapet. Derfor er det en stor utfordring å takknemliggjøre fremtidens kresne kunder, sier Harteveldt.

Les også:

– Det måtte bli trøbbel

– Ikke lenger to ulike verdener

Les flere nyheter fra DN.no

Personvernpolicy