Meny

– Betaler heller 2000 kroner ekstra for å slippe dette

– Jeg betaler heller 2000 kr ekstra for å fly med SAS eller Thai Airways for å unngå situasjoner som dette, sier Robin Bodin (til høyre) som har vært på tur med sin kollega Thomas Östmark (24). Foto: Thomas Olsen.
– Jeg betaler heller 2000 kr ekstra for å fly med SAS eller Thai Airways for å unngå situasjoner som dette, sier Robin Bodin (til høyre) som har vært på tur med sin kollega Thomas Östmark (24). Foto: Thomas Olsen.
190 passasjerer endelig på vei til Norge etter Dreamliner-havari.

BANGKOK, THAILAND (ABC Nyheter) 190 Norwegian-passasjerer har måttet tilbringe en ekstra natt i Bangkok etter at selskapets nye Dreamliner havarerte.

– Jeg betaler heller 2000 kr ekstra for å fly med SAS eller Thai Airways for å unngå situasjoner som dette. Vi mister jo en, kanskje to, hele dager jobb. Når jeg kommer hjem nå har jeg bare noen få timer før jeg skal på jobb, og det går jo ikke, sier Robin Bodin (22) som har vært på tur med sin kollega Thomas Östmark (24), til ABC Nyheter.

Mandag ble 70 passasjerer nektet ombordstigning da Norwegian skulle fly hjem fra New York.

En teknisk feil i nesehjulshydraulikken på selskapets nye Boeing 787 Dreamliner førte til at de måtte returnere med begrenset vekt. Fire og en halv time forsinket landet flyet på Oslo Lufthavn, og der ble flyet og 246 pasasjerer som skulle videre til Bangkok stående.

Ikke noe fly

190 passasjerer har tilbragt en ekstra natt i Bangkok etter Norwegians Dreamliner-forsinkelse. Ny avgang er satt til 07:05 lokal tid. Foto: Thomas Olsen. 190 passasjerer har tilbragt en ekstra natt i Bangkok etter Norwegians Dreamliner-forsinkelse. Ny avgang er satt til 07:05 lokal tid. Foto: Thomas Olsen.

«Welcome on board DY7202» lød velkomstmeldingen som ble sendt ut 07:03 lokal tid i Bangkok. Men i virkeligheten var det ikke noe fly å gå ombord i på Suvarnabhumi-flyplassen.

Flyet som skulle hente passasjerene var ikke en gang i luften.

– Det sto bare «Delayed» på skjermene her da vi kom. Men da hadde ikke flyet lettet fra Oslo. De visste godt at avgangen ville bli kansellert. Vi måtte ringe hjem til Oslo å snakke med kolleger som kunne fortelle oss at det ikke ville komme noe fly, forteller Bodin.

De svenske kameratene bor i Oslo og jobber for Aviator, som bl.a. har Norwegian som kunde. Men de er ikke redd for å ytre seg kritisk.

– Det er jo slik det går når man kjøper et problemfly som Dreamliner, et produkt som ikke er testet, sier Östmark.

Bodin mener det er en dyp ripe i lakken for det norske flyselskapet.

– Dette er dårlig pr. Dette er helt på bånn.

Ny avgang er nå satt til klokken 07:05 onsdag morgen, lokal tid.

Spøkte med forsinkelser

De tyske backpackerne Patrick (26) og Diana (24) venter på avgang til Oslo natt til onsdag på Suvarnabhumi-flyplassen i Bangkok. Foto: Thomas Olsen.De tyske backpackerne Patrick (26) og Diana (24) venter på avgang til Oslo natt til onsdag på Suvarnabhumi-flyplassen i Bangkok. Foto: Thomas Olsen.

De tyske backpackerne Patrick (26) og Diana (24) har vært henholdsvis 6,5 og 2,5 år på veien, og opplevde å bli stående fast i Bangkok på vei hjem.

Det er første gang de skal fly Norwegian, og selv om de har vært på reisefot non-stop i flere år har de enda hatt til gode å overnatte på hotell på flyselskaps regning.

– Vi har hørt at det har vært mye problemer med Dreamlinerene så vi spøkte med det på vei ut til flyplassen i går, at vi håpet at batteriene ville holde, ler Diana. Og legger til;

– Men så lenge det ikke tar fyr i kabinen så går det bra. Jeg syns Norwegian har håndtert situasjonen helt greit, selv om de gjerne kunne sendt oss mer informasjon for eksempel på mail.

– Mens familie og venner sto og ventet på oss på flyplassen lå vi på et luksushotell, ler Patrick, som forteller at de har reist på budsjett og egentlig satte pris på å få avslutte reisen på et fint hotell. Og om det blir forsinkeleser videre har vi heller ikke noe imot å få sponset en hotellnatt av Norwegian i Oslo heller, vi vet jo hvor dyrt det er der, smiler Patrick.

Norwegian beklager

Les Norwegians uttalelse her

Foto: Thomas Olsen.Foto: Thomas Olsen.

Informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian sier til ABC Nyheter at flyselskapet ikke kan gjøre stort når feilen ligger hos Boeing.

– Boeing må det fulle ansvaret. Det er frustrerende at de nye flyene vi har kjøpt ikke leverer, men først og fremst er dette uheldig for passasjerene. De skal slippe så store forsinkelser, sa hun til ABC Nyheter ved 20-tiden tirsdag.

Holmbergh Jacobsson beklager at de reisende som skal hjem fra Thailand har fått utdelt matkuponger og fått tilbud om å sove på hotell.

– Vi beklager at de reisende som skal hjem fra Thailand måtte vente. Vi hadde håpet at vi skulle ta av fra Gardermoen i går kveld, men det lot seg ikke gjøre, sa Holmbergh Jacobsson.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus