Flyselskap fløy fra bagasjen til alle passasjerene

REISE: Piloten valgte å la bagasjen bli igjen i Sverige for ikke å bli forsinket. Foto: NTB scanpix
REISE: Piloten valgte å la bagasjen bli igjen i Sverige for ikke å bli forsinket. Foto: NTB scanpix

– Ventet 12 dager på bagasjen, sier frustrert passasjer.

Over hundre passasjerer fra Arlanda måtte klare seg uten bagasjen i to uker etter at en pilot i det tyske flyselskapet Air Berlin fikk det litt for travelt.

For flyet som 9. august skulle ta av fra Arlanda og fly til Berlin lettet uten en eneste koffert i lasterommet.

Ifølge pressetalskvinne i Air Berlin, Jana Andresen, valgte piloten å la bagasjen bli igjen i Sverige for ikke å bli forsinket.

Les også: – Stian ble ikke nektet å fly fordi han har Downs

Ventet 12 dager

Brian Klinksiek var en av passasjerene som ankom Berlin uten bagasje.

– Men å få tilbake bagasjen bruker å ta 12 til 24 timer. Denne gangen tok det 12 dager for min del, sier han til Aftonbladet.

Etter flere dager med purringer for å finne ut hva som hadde skjedd med bagasjen dro han til flyplassen i Berlin. Der møtte han flere frustrerte passasjerer fra samme flyvning.

Ifølge Aftonbladet tok det nesten én måned før alle passasjerene hadde fått tilbake bagasjen.

Air Berlin beklager hele hendelsen med at flyplassen i Berlin gjennom hele sommeren har hatt høy trafikk.

Les også: Anita (15) ble nektet mat og drikke av Norwegian - igjen

– Ikke mellomland

Ifølge SITA baggage report 2012 blir 25,8 millioner kolli borte i flytrafikken på verdensbasis. I snitt mister ni av 1000 flypassasjerer bagasjen sin.

Risikoen for at du mister bagasjen din øker betydelig om du mellomlander på andre flyplasser.

SAS' statistikk tilsier at tre av 1000 passasjerer som flyr med selskapet mister eller får bagasjen forsinket. Hvert år frakter flyselskapet over 27 millioner passasjerer.

– Sannsynligheten for at bagasjen din blir borte, er ikke så stor. 99,3 prosent av kundene våre som mister bagasje, får den også tilbake. Flyselskapene er likevel ansvarlige for å erstatte nødvendig bagasje om den blir forsinket, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til Aftenposten.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus