Meny

Forsinkelser, lengre køer og høyere billettpriser

KAOS: Trengsel, forsinkelser og kanselleringer kan bli mye vanligere ved europeiske flyplasser i fremtiden, ifølge ny rapport. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Her er noe å bite seg merke i hvis du liker å reise. En ny rapport varsler kaos på flyplassene i Europa i fremtiden.

En rapport fra den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen Eurocontrol har sett på utviklingen i flytrafikken i Europa frem mot 2035.

I rapporten «Challenges of growth» som kom forrige måned, anslår de at antall flyvninger i Europa vil øke med rundt 50 prosent fra 2012 til 2035, til totalt 14,4 millioner flyvninger.

Samtidig vil kapasiteten ved flyplassene kun øke med 17 prosent i samme periode.

Les også: Nå er dette verdens beste flyplass

Ikke nok flyvninger

Resultatet vil bli at en rekke flyplasser vil operere på full kapasitet, eller nesten full kapasitet. Og markedet vil etterspørre 1,9 millioner flyvninger på toppen av de 14,4 millionene, men disse vil ikke kunne gjennomføres.

Forsinkelser vil bli et økt problem i årene fremover. Gjennomsnittlig forsinkelse per flyvning vil kunne bli mellom fem og seks minutter i 2035, mens EUs målsetning for 2014 er 0,5 minutter.

Les også: Flyplassene du helst vil bli forsinket fra

– Dyrere billetter

Avinors konserndirektør for strategi og utredning, Jon Sjølander, mener det er en viktig rapport og en alvorlig situasjon som beskrives: 

– Konsekvensene kan bli mer trengsel på flyplassene, dyrere billetter og at mange reiser rett og slett ikke kan bli gjennomført, sier han til Aftenposten.

Han sier videre at det er en utfordring for bransjen å få gjennomslag for sine ønsker om å øke kapasiteten og bygge ut flyplassene. Han tror en viktig faktor her er å legge større vekt på miljøhensyn.

– Man må kunne vise at veksten kan gjøres bærekraftig, sier Sjølander til avisen.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus