Luksus på spanske skinner

Zaragoza: Francisco Goya – den moderne malerkunstens far – vokste delvis opp i denne byen som er startpunktet for Camino de Santiago-togturen. På byens sentrale torg står denne statuen av maleren som bl.a. har utsmykket byens kirkebygg.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spanjolene pusser støv av sine gamle luksustog og byr på 800 kilometer med gode opplevelser, fantastiske attraksjoner, unik verdensarv og mat i Michelin-klassen på den nye ruten, ”Camino de Santiago”.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer om den spesielle togturen

  • Gå inn på det spanske togselskapet Renfes hjemmesider og klikk på ”Feve” (bare på spansk). Her finner du opplysninger om de ulike tilbudene, avgangstider og priser.
  • Har du problemer med å finne ut av spansk´en, så be om hjelp hos en turoperatør.
  • En ukestur på Camino de Santiago med alt inkludert (mat, drikke, overnatting, guide, ekskursjoner, osv.) koster i skrivende stund ca. 3.000 euro (ca. 23.000 NOK). Men det finnes ofte spesielle tilbud på to til fire netter der prisene er langt rimeligere. Bestiller du tidlig, kan du oppnå solide avslag i prisene.

ZARAGOZA-LA CORUÑA, SPANIA (ABC Nyheter) – Skal det være en liten forfriskning, spør togvert Jesús og frister med duggfrisk sjampanje. Luksustoget ”Tren Al-Andalus” står på den moderne togstasjonen Delicias i Zaragoza, nordøst for hovedstaden Madrid.

I 2013 var det premiere på den nye luksusruten på skinner; ”Camino de Santiago” (Veien til Santiago). I skrivende stund skal luksustoget de neste seks dagene, tilbakelegge nesten 800 kilometer, via pilegrimsmålet Santiago de Compostela og ende opp i byen La Coruña ute ved Atlanterhavskysten, helt nordvest i Spania.

Langs hele ruta venter fantastiske verdensarvsteder, historiske attraksjoner, opplevelser og gastronomi på høyt nivå.

Les også: Sveriges nest vakreste togreise ligger i Norge

(Saken fortsetter under)

Luksustoget "Tren Al-Andalus" passerer gjennom Echavacoiz i 2013. Foto: Wikimedia
Luksustoget "Tren Al-Andalus" passerer gjennom Echavacoiz i 2013. Foto: Wikimedia

80 år gammel luksus

Det er som å ta et hopp tilbake i tid. De originale, stilfulle og romslige suitene - togkupeene ­- rommer både dobbeltseng, salong med store vinduer og eget bad med dusj og toalett. Tunge tøygardiner og veggpanel i mørkt tre med vakre, innskårne detaljer minner om ”gode, gamle dager”.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I de to restaurantvognene ”Alhambra” og ”Granada” serveres frokoster, lunsjer og flere retters middager, komponert og tryllet fram på Tren Al-Andalus´ eget, medbrakte togkjøkken.

Etter maten er det kanskje på tide å runde av med kaffe og avec i dype lenestoler i barvognen ”Giralda” eller kanskje du vil se tv, lese eller surfe på internett i lounge-vognen ”Medina Azahara”? Overalt står servitørene til rådighet for å yte deg best mulig service.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kongelige aner

Alle de fire salongvognene og fem av de sju sovevognene med sine luksussuiter, holder på stilen fra den gang de ble bygget, sent på 1920-tallet.

Sovevognene ble opprinnelig bygget i Frankrike for å frakte det engelske kongehuset fra Calais til Costa Azul når monarkene og deres hoff skulle på sine årlige sommerferier til Middelhavet.

Det nyoppussede luksustoget byr på 20 Superior-Suiter med plass til 40 personer og 12 Standard-suiter med plass til 24 personer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tog-kirkegården

Flere togruter

Allerede i 1985 ble luksustog-settet ”Tren Al-Andalus” satt i trafikk på togrutene gjennom Andalucía-regionen helt sør i Spania. Hensikten var å vise turistene de enorme kulturelle og historiske skattene som byene Sevilla, Córdoba, Granada, Ronda, Cádiz og Jerez har å by på.

DEN ROMANSKE BRO: Utsikt over Salamanca fra den romanske bru. Foto: Fran Fernández
DEN ROMANSKE BRO: Utsikt over Salamanca fra den romanske bru. Foto: Fran Fernández

I denne stund er togsettet restaurert på nytt og veksler mellom å trafikkere i Andalucía fra september til november og fra april til juni. I sommermånedene når det er for varmt i sør, settes luksustoget i trafikk på den nye ”Camino de Santiago” og på Iberico-ruten som går fra Madrid til de historiske byene Segovia, Ávila, Salamanca, Burgos, Pamplona og Zaragoza.

Ifølge det statlige togselskapet Renfe som er én av togeierne, har mer enn 14.000 turister reist med Tren Al-Andalus på de ulike strekningene. Særlig er toget populært blant amerikanere, japanere, australiere og tyskere. Men også det nordiske markedet er i sterk vekst, opplyser selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg finnes luksustoget ”Transcantábrico Gran Lujo” som trafikkerer langs Biscaya-bukta helt nord i Spania.

Les også: Lanserer idé om flygende tog

Kortreist mat og vin

På den nye togruten ”Camino de Santiago” satser man sterkt på tradisjonell castillansk og galisisk kjøkkenkunst med lokal mat – kortreist mat – enten det dreier seg om jordbruksprodukter eller sjømat.

Her tilbys gode råvarer av kjøtt fra lam og gris, sjømat fra den galiciske kysten, frukt og grønnsaker og ikke minst viner; med ytterpunktene i Rioja-viner nordøst i Spania til de nydelige Albariños-hvitvinene i Galicia.

Les også: Aldri har så mange nordmenn unnet seg bobil-luksus

VANDRING: I løpet av de siste 15 årene har nordmenn fått øynene opp for pilegrimsvandringer til den spanske byen Santiago de Compostela. Byen er kjent pilegrimssted for europeiske katolikker. Foto: Delmi Alvarez / Scanpix
VANDRING: I løpet av de siste 15 årene har nordmenn fått øynene opp for pilegrimsvandringer til den spanske byen Santiago de Compostela. Byen er kjent pilegrimssted for europeiske katolikker. Foto: Delmi Alvarez / Scanpix

Fornøyelse og kultur

Ideen med luksustogene er å tilby et svært høyt nivå på mat, drikke, service og forpleining. En egen moderne buss følger toget hele veien, og med den foregår utfluktene til de ulike severdighetene og opplevelsene langs ruta, enten det er til et av Unescos verdensarvsteder, til en konsert eller en vinbodega, til et slott eller en restaurant.

På dagtid kjører toget bare mindre etapper, og om natten står det parkert på en stasjon med egne vakter. Dermed bør nattesøvnen være sikret for passasjerene.

Les også: Dette er verdens farligste flyplass