Passasjerene raser - Norwegian beklager

Bjørn Kjos (t.v) i Norwegian åpnet flyselskapets første direkterute til New York på Gardermoen torsdag. Her sammen med Oslo Lufthavns administrerende direktør, Nic Nilsen.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Bjørn Kjos (t.v) i Norwegian åpnet flyselskapets første direkterute til New York på Gardermoen torsdag. Her sammen med Oslo Lufthavns administrerende direktør, Nic Nilsen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerene raser - Norwegian beklager Bare få dager etter oppstarten torsdag fusker langdistanse-maskineriet til flyselskapet. Søndag måtte fortvilte New York-passasjerer vente over fem timer på Bangkok-flyet før de kom seg avgårde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag i forrige uke gikk startskuddet for Norwegians langdistansesatsing, men ikke alt har gått på skinner de første dagene. Tett program og liten tidsmargin gjør tydeligvis systemet sårbart:

Flere av avgangene har vært forsinket, siden flyene ikke har "rukket hjem" i tide til neste flight. Søndag var Bangkok-flyet til Norwegian 2 timer og 45 minutter forsinket til Oslo - og det innebar at passasjerene som skulle til New York med lavprisflyselskapet måtte vente over fem timer på Gardermoen før de kunne komme seg i luften.

- Norwegian får for mye skryt. Er de egentlig rustet for oppgaven, for allerede nå fusker langdistanse-maskineriet! skrev Norwegian-passasjer Øyvind Andhøy frustrert i en e-post til DN.no mens han igår sto på Gardermoen og ventet på flyet sitt til New York.

- Det er nok ikke like enkelt å sjonglere som med små fly og korte ruter. Langdistanse krever en annen struktur, erfaring og størrelse. Kundene blir taperne, skrev han etter å ha ventet tre timer på flyplassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Holder ikke til et rekesmørbrød!

Han fortalte at passasjerene hadde fått 12 euro hver å kjøpe mat for:

- Det holder ikke engang til et rekesmørbrød her på Gardermoen!

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian beklager innkjøringsproblemene.

- Sånn skal det ikke være. Jeg har full forståelse for at at passasjerene våre klager når de må vente flere timer på flyplassen, men vi gjør alltid vårt beste for at forsinkelsene skal reduseres. Innleide fly og delvis innleid mannskap har gitt oss en del logistikkmessige utfordringer, men vi håper problemene vil løse seg raskt, for dette skal ikke være standard for vår langdistansesatsing, slår han fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dreamlineren blir sannsynligvis satt i trafikk på langrutene i løpet av august. Frem til da må Norwegian fly med innleide fly.

- Det vil bli bedre når vi får Dreamlineren, det blir det. Men selvfølgelig skal ikke passasjerene våre forvente forsinkelser med innleide fly heller. Skulle forsinkelser oppstå, gjør vi det vi kan for å informere passasjerene og vi gir de reisende det de har krav på i henhold til EU-regulativet, opplyser Lasse Sandaker-Nielsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lover bedring

Han understreker at langdistansesatsingen til Norwegian startet opp så nylig som forrige torsdag, og håper at passasjerene har litt tålmodighet i innkjøringsfasen.

- Vi er veldig glade for at vi endelig har startet opp med langdistanse. Flere tusen passasjerer har reist med oss siden torsdag. Men vi må bare beklage at vi har hatt forsinkelser på en del avganger så langt - det skal bli mye bedre, lover Sandaker-Nielsen.

Fikk ikke tilbud om å trekke seg

Norwegian-passasjer Øvind Andhøy kom seg omsider avgårde.

Før den tid, vokste ventetiden fra opprinnelige tre timer, til fem timer og ett kvarter før flyet tok av, opplyser han til DN.no på telefon fra New York mandag kveld.

- Etter fire timer plikter de å informere om dine rettigheter, og etter fem timer har du rett til å kansellere. Vi fikk ingen informasjon om dette, og det er dét jeg reagerer på, sier Andhøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Istedet fikk passasjerene stadige oppdateringer med "kun 20 minutter", ifølge ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men har du ikke forståelse for at innkjøringsproblemer kan oppstå?

- Jeg frykter lavkostselskapene beregner for lite tid til å «snu flyene», og at det her problemet ligger, mens kostnaden lempes over på kundene, sier Norwegian-passasjeren.

Valgte nytt fly

Han og sønnen betalte 10.-11.000 kroner for billetter tur-retur New York, som var på nivå med SAS på bestillingstidspunktet.

Dreamliner-opplevelsen ble med drømmen.

- Jeg valgte Norwegian fordi Dreamliner var et nytt og kult fly, men slik ble det ikke, sier Andhøy.

Norwegian-aksjen ble i dag handlet til sitt høyeste nivå noensinne, og aksjen har nå passert 300 kroner. Fortsatt har aksjen mye å gå på, ifølge analytikere.

Les også: Norwegian-sjef Bjørn Kjos: - Dette liker ikke SAS

Nå kommer Norwegians norske bonusprogram