Meny

– Lavprispiloter og billige flyverter presser SAS

UTFORDRING: Lavprisselskapenes dumping av lønns- og arbeidsforhold i luttfarten er en voksende trussel mot SAS. (Foto: NTB scanpix)
Lavprisselskapenes dumping av lønns- og arbeidsforhold i luttfarten, er en voksende trussel mot SAS, mener en dansk analytiker.

– De nye og aggressive lønns- og arbeidsvilkårene hos lavprisselskapene kan bety forskjellen på overskudd og underskudd for SAS. Fortsetter utviklingen så må medarbeiderne i SAS belage seg på en ny spareplan, sier Jacob Pedersen som er senioranalytiker i Sydbank til Jyllands-Posten.

I fjor høst var SAS igjennom en dramatisk kamp for å overleve. Pedersen viser til at lavprisselskapene som SAS konkurrerer med, i stigende omfang benytter seg av piloter fra vikarbyråer og flyverter på lav lønn. Dermed sparer de mange hundre millioner kroner i kostnader sammenlignet med SAS.

I et brev til den danske transportministeren Henrik Dam Kristensen skriver SAS at selskapets «muligheter til i fremtiden å drive dansk forankret luftfart vil være alvorlig truet», hvis konkurrenter med baser og medarbeidere i Danmark kan drives etter de nye spillereglene.

Les også: Norwegian trenger lengre flytid enn SAS

Vanskelig å overleve

– Det er klart at det vil være vanskelig å klare seg i konkurransen hvis det brer om seg modeller som SAS ikke ønsker eller har mulighet til å være en del av, sier Flemming Jensen, konserndirektør i SAS.

Især det irske lavprisselskapet Ryanair regnes som en konkurrent som har lavere kostnader fordi de hyrer piloter hos utenlandske vikarbyråer til en billigere penge enn det skandinaviske personalet går for. Også norske Norwegian er en stor konkurrent til SAS.

Arbeidsmarkedsforsker Flemming Ibsen ved Aalborg Universitet, sier at «SAS er en flinkeste gutten i klassen», og at dette gjør det vanskelig for selskapet å overleve.

– Forbrukerne ser på prisen og er totalt likeglade med arbeidsforholdene som ligger bak, sier Ibsen.

Sosialt sikret

SAS understreker at selskapet anerkjenner fri bevegelse av arbeidskraft over landegrensene.

– Men når flyselskapene opererer og har personell i Skandinavia, må det være rimelig at de ansatte er sosialt sikret og betaler skatt. Sånn er det i SAS hvor medarbeiderne hvert år betaler 7,5 milliarder kroner i skatt, sier konserndirektør Jensen.

Ryanair avviser at selskapet gjør noe galt.

– Ryanair og våre kontraktansatte lever fullt ut opp til skattereglene og de sosiale forpliktelsene i EU og Irland. SAS kan ikke peke på en eneste EU-regel som ikke er fulgt, sier Robin Kiely, kommunikasjonsdirektør i Ryanair.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus