Meny

Europas beste hoteller

ABBA: Benny Anderssons Hotel Rival på Södermalm i Stockholm er ikke stort, men likevel turistenes favoritt.
De er ofte små. Og oftest uten kjedetilknytning. Men hotellgjestene mener de er de beste hotellene i Europas hovedsteder.

Listen over hovedstadshotellene med best score (se under) er basert på hotellgjestenes egne tilbakemeldinger på nettstedet Tripadvisor.com.

En skulle kanskje tro at listen ville være preget av store luksuskjeder og kjente landemerker, men med få unntak er det stikk motsatt.

I Stockholm scorer Benny Anderssons (ja, han i ABBA) Hotel Rival, med 58 rom høyest. Hotellet ved Mariatorget har 99 rom og er ikke med i noen av de store kjedene. I Helsinki er Fabian med 58 rom på toppen.

Les også: Byer for bereiste

I København mener hotellgjestene at Nimb Hotel med kun 17 rom (hvorav 12 suiter) er best.

Også utenfor Skandinavia er det en klar trend at det er små og særpregede boutiquehoteller som har vunnet hotellgjestenes gunst. Som hotellet 41 i Buckingham Palace Road med 20 rom. Hotel Artrip i Madrid har 17 rom, Mauro Mansion i Amsterdam ni rom og Deko i Roma kun seks. Et av unntakene er Lotte Hotel i Moskva med hele 300 rom.

Og blant de få kjedehotellene på listen finner vi Petter A. Stordalens Grand Central på Sentralbanestasjonen i Oslo.

Saken fortsetter under bildetLONDON-TOPP: Conservatory Suite i Hotel 41 i Buckingham Palace Road.LONDON-TOPP: Conservatory Suite i Hotel 41 i Buckingham Palace Road.

Utmerket redskap

Anders Nissen er konsernsjef i Pandox. Det svenske selskapet eiet av Christian Ringnes og Sundt-familien driver 120 hoteller i ti land og driver 13 av disse hotellene i egen regi og leier ut resten til flere av de store hotellkjedene som Scandic, Nordic Choice og First.

Les også: Sydens mest sexy designhoteller

– Tripadvisor.com er et utmerket redskap for å ta del i andres gjesters erfaring. Jeg bruker det selv når og jeg påvirkes til å velge hotell basert på hva jeg leser. Tripadvisor er spesielt viktig for individuell turisme og fungerer meget bra, sier Nissen.

– Og ser vi på det som skrives av hotellbrukerne er de oftest opptatt av miljø, service og personlige møter – og aldri kjeder og brands. Det er ingen som skriver at de har bodd på et fantastisk Hilton-hotell i Berlin. Nei, de skriver hva de opplevde. Dersom jeg hadde jobbet for en av de store kjedeaktørene ville jeg ha fundert på det. Hvorfor bruker jeg så mye penger på mitt brand? Er det kanskje sånn at markedet ikke etterspør brands. Deres betydning, og da snakker jeg om de store gigantene som kun jobber med branding og franchising og ikke driver hoteller selv, er i ferd med å bli svekket, som Hilton og Sheraton. Mens de som driver selv, som Scandic og Nordic Choice, styrker sin posisjon. Dette handler mye om at internett har endret fullstendig hele distribusjonsbildet. Før var det de store brandsene som eide distribusjonskanalene. Det er det ikke lenger, mener Nissen.

Saken fortsetter under bildetFoto: Harald Berglihn MARKED I ENDRING: Konsernsjef Anders Nissen i hotelleiendomsselskapet Pandox, mener de store internasjonale hotellmerkevarene svekkes til fordel for mindre og mer særegne hoteller.Foto: Harald Berglihn MARKED I ENDRING: Konsernsjef Anders Nissen i hotelleiendomsselskapet Pandox, mener de store internasjonale hotellmerkevarene svekkes til fordel for mindre og mer særegne hoteller.

Dropper kjedene

– Om vi går tilbake noen år så vi hvordan de store hotellmerkenavnene spredte seg utenfor USA i takt med at amerikanerne begynte å reise. Men se på New York i dag. Halvparten av alle nye hoteller er kjedeløse. Det, og din liste over de best likte hotellene i Europas hovedsteder, er et tegn på at mange gjester ikke vil bo på slike hoteller lengre. Vi vil oppleve noe spesielt når vi reiser, mener Nissen.

Saken fortsetter under bildet


Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus