Meny

Slår ikke av mobilen på flyet

FORBUDT: Flypassasjerer må skru av mobiltelefonen under avgang og landing, men mange glemmer å gjøre det. I USA skal forbudet nå revurderes. Foto: Colourbox.com
30 prosent av passasjerer glemmer å skru av mobiltelefonen og annet elektrisk utstyr om bord på flyet, viser ny undersøkelse.

Selv om flypassasjerer er pålagt å skru av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr under takeoff og landing, er det mange som ikke gjør det, viser en undersøkelse fra Airline Passenger Experience Association og Consumer Electronics Association.

Bakgrunnen for at man blir bedt om å skru av slikt utstyr på flyet, er at man har fryktet at det vil påvirke flyets navigasjonssystemer. Men den ferske undersøkelsen antyder at det kan være grunn til å revurdere regelverket, melder AFP Relaxnews.

Undersøkelsen viser at 30 prosent av passasjerene glemmer å skru elektronisk utstyr av selv om de blir bedt om det.

Les også: Her får passasjerene iPad på reisen

Vurderer å fjerne forbudet

Av de som skrur av utstyret velger 59 prosent alltid å skru det helt av, mens 21 prosent velger å sette utstyret i «flymodus», mens 5 prosent sier de av og til skrur utstyret helt av.

I gruppen som sier de glemmer av skru av elektronisk utstyr, har 61 prosent latt smarttelefonen sin være på under takeoff og landing.

I fjor oppfordret lederen for det amerikanske teletilsynet til en oppmykning av reglene som forbyr bruk av mobiltelefon og annet elektronisk utstyr om bord på fly.

Luftfartsmyndighetene i USA har begynt en gjennomgang av regelverket.

Les også: Det vil bli mer ubehagelig å fly

– Mange gamle fly i lufta 

Norske luftfartsmyndigheter forholder seg til det europeiske regelverket.

– Som EØS-stat er Norge forpliktet til å følge det felleseuropeiske regelverket som gjelder på dette området. EUs flysikkerhetsbyrå EASA jobber for tiden med de spørsmålene du tar opp her, uttalte pressekontakt Marit Kvarum i Luftfartstilsynet til digi.no i desember i fjor.

Hun forklarte videre at dagens forbud er et sikringstiltak etter føre-var-prinsippet, da det kun finnes mistanker, men ikke bevis for at radiosignaler fra elektronisk utstyr kan forstyrre flyets instrumenter.

Selv om teknologien er under stadig endring og moderne fly har tatt høyde for nytt utstyr, er det fremdeles mange gamle fly i luften.  

– Derfor er det føre-var-prinsippet som gjelder inntil videre. Dette er spesielt viktig i forbindelse med avgang og landing. Da er kravet til navigasjonsnøyaktighet større enn når flyet er i lufta, ifølge Kvarum.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus