Det vil bli mer ubehagelig å fly

TURBULENS: Global oppvarming vil føre til mer turbulens i jetstrømmen mellom Europa og USA, noe som gir lengre, dyrere og mer ubehagelige flyturer mellom kontinentene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
TURBULENS: Global oppvarming vil føre til mer turbulens i jetstrømmen mellom Europa og USA, noe som gir lengre, dyrere og mer ubehagelige flyturer mellom kontinentene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Global oppvarming vil gi mer turbulens på transatlantiske flygninger i de kommende årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lider du av flyskrekk og venter på bedre forhold i luften? Da har du all grunn til å fortvile, for fremtidens flyturer kan bli langt verre enn dagens.

Årsaken har beklagelig ingen ting med teknologiske nyvinninger å gjøre, selv om flyene blir bedre og mer driftssikre.

Synderen er det dessverre vi selv som står bak. Den globale oppvarmingen vil nemlig kunne føre til langt mer turbulens i luften enn det vi til nå har vært vant til.

Det er værtjenesten Storm som kommer med de dystre fremtidsutsiktene for morgendagens flyturer.

Les også: Satte motorene i revers i lufta

Lengre, dyrere og mer ubehagelig

På sine hjemmesider melder de at i årene fremover vil den globale oppvarmingen gi mer turbulens i luftstrømmen over Atlanterhavet, noe som igjen vil kunne føre til både lengre, dyrere og mer ubehagelige flyturer. Spesielt gjelder dette på langdistansestrekninger, som de transatlantiske flyvningene mellom Europa og USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag holder flyene fra Europa til USA en høyde på rundt 10.000 meter. I denne høyden blåser de såkalte jetstrømmene, som piloter som flyr fra vest til øst forsøker å henge seg på for å få drahjelp fra vindene. Dette gjøres både for å gjøre flytiden kortere, men også for å spare drivstoff.

Flyr du derimot motsatt vei – fra øst til vest – er det om å gjøre å forsøke å unngå disse vindene for at ikke effekten skal bli det motsatte.

Les også: Det avanserte været

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

REDD FOR Å FLY? I fremtiden vil du kunne se «fest sikkerhetsbelte»-skiltet påslått langt oftere enn i dag, spesielt på flyvningen mellom Europa og USA. Illustrasjonsfoto: Colourbox.comREDD FOR Å FLY? I fremtiden vil du kunne se «fest sikkerhetsbelte»-skiltet påslått langt oftere enn i dag, spesielt på flyvningen mellom Europa og USA. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Men til tross for at metoden kan være både tidsbesparende og miljøvennlig, er det likevel en ekstrapris som må påregnes her.

For disse jetstrømmene er det nemlig ikke helt problemfritt å ri på: Jo mer vind det er, dess turbulens oppstår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du vært ute og flydd og opplevd turbulens, så vet du sikkert hva det betyr. For når den kraftige vinden kommer fra alle kanter, påvirker dette også flykroppen og alt som befinner seg inne i kabinen. Det er derfor varslingen om å feste sikkerhetsbelte kommer på under slike forhold.

Les også: Belag deg på turbulente flyreiser

Hundrevis skades årlig

Hvert år blir hundrevis av passasjerer skadd ved flyvning under turbulens, og mange skader har også fått dødelig utfall, ifølge Nature Climate Change.

Les også: 30 skadd i flyturbulens

På grunn av den massive flytrafikken mellom de to kontinentene, kan heller ikke pilotene bare styre unna dersom de plutselig kommer inn i et turbulent område. Dette fordi flytrafikken her ofte er stor, og alle må holde sin posisjon for å unngå det som om mulig kan gi enda verre utfall: En kollisjon i luften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også vanskelig å forutse de kraftige vindene som plutselig oppstår, noe som kan gjøre flyturen til et rent mareritt. Kanskje spesielt ille for dem som redde for å fly fra før av og som lider av flyskrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik overlever du flyturen med barna

Vil bare bli verre

Den globale oppvarmingen som vi allerede nå ser konturene av, vil antagelig bare øke mer og mer i årene fremover. Dette bidrar også til at styrken på jetstrømmen vil øke med tiden og føre til kraftigere turbulens enn før.

Forskere har regnet seg frem til at turbulensstyrken i området der dagens flytrafikk går mellom USA og Europa vil kunne øke med ti og 40 prosents styrke innen 2050.

Mer turbulens betyr både at flyturen vil ta lengre tid og ristingen om bord vil bli kraftigere. Om ikke det skulle være nok, så vil billettprisene med stor sannsynligvis også stige fordi flyene vil ha behov for mer drivstoff.