Ryanair-sjefen:– Frivillig å jobbe hos oss

Ryanair-sjef Michael O'Leary svarte onsdag på kritikken om arbeidsforholdene i flyselskapet. Han avviser at Ryanair må forholde seg til norsk lovverk. Foto: Reuters
Ryanair-sjef Michael O'Leary svarte onsdag på kritikken om arbeidsforholdene i flyselskapet. Han avviser at Ryanair må forholde seg til norsk lovverk. Foto: Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryanair-sjef Michael O'Leary nekter for at selskapet tilbyr sine ansatte slavekontrakter og avviser at Ryanair må forholde seg til norske arbeidslivsregler eller skatteplikt på Rygge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Arbeidsavtalen i Ryanair:

Utdrag fra avtalen for kabinpersonale i Ryanair:

Generelt:

  • Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.
  • Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».
  • Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.
  • Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.
  • Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.

Lønn:

  • Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.
  • Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.
  • Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.

Trekk:

  • Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.
  • Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.
  • Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.

Sykdom:

  • Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.
  • Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager.
  • Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.

Ferie og fri:

  • 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.
  • Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
  • Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb.

O'Leary sier til NTB at han tar søksmålet fra den oppsagte flyvertinnen Alessandra Cocca med ro.

– Det vil aldri skje at vi blir nødt til å møte for noen norsk domstol. Saken vil bli avvist. Anklagene mot oss er uten rot i virkeligheten, og dessuten er det hevet over tvil at vi og våre ansatte må forholde oss til irske lover og regler også ved vår base på Rygge i Norge, sier O'Leary til NTB.

Les også: Kabinansatt saksøker Ryanair

Internasjonal lov

At norske myndigheter vurderer det annerledes har han fått seg, men det endrer ikke O'Learys syn på saken.

– Dette er regulert av internasjonale lover som både Irland og Norge må forholde seg til. Jeg registrerer at norske politikere ikke har tatt det inn over seg, men tvert om roper opp med krav om gransking. Ja vel, gransking av hva? Alt ved vårt selskap er allment kjent, hevder den irske flyselskapsjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ryan-ansatte får ikke lønn når de er syke

Frivillighet

Arbeidskontrakten som NTB de siste dagene har brakt utdrag fra, har fått Parat-nestleder Vegard Einan til å omtale arbeidsforholdene som en slavekontrakt.

– Min påstand er at du ikke i noe fritt, vestlig land kan ha folk på slavekontrakt. Vi har 8.500 ansatte som frivillig jobber for oss. I tillegg har vi – i dette øyeblikk – 5.000 personer på venteliste som gjerne vil begynne i jobb hos oss, inkludert fra SAS. Det faller på sin egen urimelighet å si at vi tilbyr slavekontrakter, sier O'Leary.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil du boikotte Ryanair?

Han levner ikke Parat mye ære.

– Det er fritt fram å være medlem av en fagforening dersom du jobber hos oss. Det er grunnlovsvernet i Irland. Vi bryr oss ikke om folk er medlem av noen fagforening eller ikke. Derimot er det et mysterium for oss hvordan noen ønsker å være med i Parat, som er med på å forhandle fram lønnskutt og bemanningsreduksjoner i SAS, sier O'Leary.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fagbevegelsen sier nei til Ryanair på innenriksruter

Feil om skatt

Han sier videre at det er feil, slik mange norske medier har skrevet, at de kabinansatte i Ryanair betaler 11 prosent skatt til Irland.

– I gjennomsnitt betaler de 40 prosent, sier han.

Les også: Ryanair granskes for avgiftsfusk

Han slår også tilbake mot de to tidligere flyvertinnene som har stått fram i norske medier og fortalt om arbeidsforholdene i flyselskapet.

– De sluttet ikke i protest mot den påståtte slavekontrakten. De ble oppsagt, henholdsvis på grunn av sikkerhetsrisiko og stort fravær.

Les også: Ryanair vil kreve penger for dobesøk

Vil du motta nyhetsbrev fra ABC Nyheter? Klikk her