Meny

Kabinansatt saksøker Ryanair

Alessandra Cocca (th) og Zuzanna fra Slovakia har begge jobbet for flyselskapet Ryanair i Norge. Alessandra Cocca mener seg usakelig oppsagt av flyselskapet og går til sak mot selskapet. YS-forbundet parat støtter saken til den italienske kvinnen som bor i Norge og arbeidet fra Rygge flyplass i Østfold. Foto: Cornelius Poppe (NTB scanpix)
Alessandra Cocca (th) og Zuzanna fra Slovakia har begge jobbet for flyselskapet Ryanair i Norge. Alessandra Cocca mener seg usakelig oppsagt av flyselskapet og går til sak mot selskapet. YS-forbundet parat støtter saken til den italienske kvinnen som bor i Norge og arbeidet fra Rygge flyplass i Østfold. Foto: Cornelius Poppe (NTB scanpix)
Tidligere Ryanair-flyvertinne Alessandra Cocca går til sak mot det irske selskapet etter at hun ble sagt opp kort tid før den ett år lange prøvetiden gikk ut.
Ryanairs regler om taushetsplikt:

Ansatte som forteller om arbeidsforholdene i Ryanair risikerer å bli straffeforfulgt. Her er utdrag fra arbeidskontrakten.

«Du skal ikke på noe tidspunkt, under opplæring, under ansettelsen eller i tiden etterpå, (med mindre du har fått skriftlig tillatelse fra selskapet), avsløre noen som helst form for konfidensiell informasjon om selskapet og/eller tilknyttede selskaper eller deres respektive bedrifter, forretningshemmeligheter, kunnskap du kan ha tilegnet deg under opplæring og/eller ansettelse, heller ikke kan du bruke eller forsøke å bruke slik informasjon på noen måte som kan føre til tap eller skade for selskapet, tilknyttede selskaper eller forretningspartnere.»

«Konfidensiell informasjon innebærer, men er ikke avgrenset til, all hemmelig eller konfidensiell informasjon av noe slag, som kan ha kommet til deg og din kunnskap under opplæring og/eller ansettelse i selskapet, dets forretningsplaner, finansiering, bemanning, kunder og potensielle kunder, leverandører eller produkter, informasjon vedrørende tredjepart ...» (osv. ...).

«Du skal ikke direkte eller indirekte sikre informasjon til bruk for aviser, magasiner, web, TV eller radiostasjoner, eller hvilken som helst annen medieorganisasjon eller annen tredjepart.»

«Det er uttrykkelig forbudt å ta opp video, lyd eller annet opptak.» (osv.).

«Unnlatelse av å etterkomme disse pålegg, vil bli ansett som grov tjenesteforsømmelse og vil føre til umiddelbar oppsigelse. I tillegg vil selskapet innlede juridiske prosesser mot deg og /eller en eventuell samarbeidende tredjepart. Dette omfatter erstatningssøksmål som kan overstige eventuelt utmålt tap, krav om oppreisning, ærekrenkelser, injurier, brudd på taushetsplikten, brudd på privatlivets fred og krav om juridiske sakskostnader.

Cocca er den første i Europa som åpent utfordrer lavprisgiganten og toppsjef Michael O'Leary, ifølge YS-forbundet Parat. Forbundet bidrar juridisk til søksmålet.

– Dette har ikke noe med sosial dumping å gjøre. Dette er en slavekontrakt, sier nestleder Vegard Einan i Parat om betingelsene for kabinpersonalet som Ryanair leier inn.

Ryanair avviser søksmålet som de mener bygger på grunnløse påstander.

– Det er åpenbart at et søksmål ikke vil føre fram, sier selskapets pressetalsmann Robin Kiely til NTB.

Les også: – Norske regler for Ryanair, sier myndighetene

Alkohol-varsel

Italienske Cocca begynte å jobbe for Ryanair 6. april i fjor med Rygge flyplass i Østfold som base.

Ti måneder senere ble hun oppsagt. Ifølge stevningen skjedde det etter en episode der hun varslet om at det luktet alkohol av kabinsjefen, og hvor denne svarte med å levere en rapport der hun hevdet at Cocca ikke klarte å bruke høyttaleranlegget i flyet.

NTB møter Cocca og hennes tidligere Ryanair-kollega Zuzanna hos Parat. De to beskriver et fryktregime, der hyppige rapporteringer inngår.

Les også: Fagbevegelsen sier nei til Ryanair på innenriksruter

– Ansatte har ingen rettigheter. Mange starter i jobben med gjeld til selskapet etter å ha gått på obligatorisk kurs. Jeg forteller min historie og jeg går til retten mot selskapet fordi jeg mener at Norge ikke kan tillate at folk jobber under slike forhold, sier Cocca til NTB.

Les også: SAS anklager Ryanair for juks

Salg før sikkerhet

De to tidligere kollegene forteller om arbeidsdager preget av stress og press, både for å selge mest mulig under flyturen og for å unngå negative bemerkninger fra ledere.

– Maset om salg går ut over sikkerheten, sier Cocca.

Begge svarer ja på spørsmål om de har følt seg utrygge om bord.

Likevel har de fortsatt å jobbe for en lønn på 122 kroner per flytime og med kontrakter som er strippet for rettigheter. Hvorfor?

Svaret er en kombinasjon av et håp om noe bedre og en fastlåst situasjon.

Les også: Ryanair granskes for avgiftsfusk

– Det er uansett for lettvint å hevde at det er frivillig. De fleste som jobber i kabinen i Ryanair er rekruttert fra de landene i Europa som er hardest rammet av krisen. For mange handler det om å overleve. Du tar hva som helst i håp om å få noe bedre, sier Einan.

Norske regler

Parat leverte stevningen til Moss tingrett i slutten av forrige uke. Saken gjelder påstand om ulovlig innleie av arbeidskraft og usaklig oppsigelse.

– Det er ikke tvil om at de som jobber for Ryanair med base på Rygge skulle vært omfattet av norske lover og regler. De flyr ut og inn av Norge, de har sin fritid i Norge og de har fast bosted her. Da skulle de også betalt skatt til Norge og de skulle vært omfattet av norske trygdeordninger og sykerettigheter, sier Einan.

Les også: Ryanair truer med å legge ned i Norge

– Unnfallenhet

Parat har jevnlig tatt opp Ryanair-relaterte spørsmål med norske myndigheter siden 2010. Ifølge Einan har skuffende lite skjedd.

– Ryanair har fått en slags ambassadestatus der ute på Rygge. Det føres ikke arbeidstilsyn, det kreves ikke inn skatt. De får holde på med slavekontrakter uten at noen bryr seg. Det er grov unnfallenhet fra norske myndigheter side, sier Parat-nestlederen.

Les også: Null skatt for Ryanairs piloter

Forberedt på press

Mens Zuzanna reiser tilbake til Bratislava, går Cocca på norskkurs. Førstnevnte stiller som vitne til Coccas rettslige skritt mot Ryanair.

Begge er forberedt på at Ryanair kan komme til å svare med trusler om søksmål i forsøk på å presse dem til taushet. Selskapets pålegg om absolutt taushetsplikt er kombinert med klar beskjed om mulig erstatningssøksmål.

– Du må gjerne kalle meg modig, men jeg er sikker på at jeg vil få bred støtte når historien blir kjent. Dessuten har jeg Parat i ryggen. Jeg føler meg trygg, sier Alessandra Cocca.

Les også: Nei, nei, nei, Ryanair

Frivillig i Ryanair

Ryanair-talsmann Kiely påpeker at det er frivillig å jobbe i selskapet.

– Ingen av Ryanairs 8.500 ansatte tvinges til å jobbe her, og alle har mulighet til å forlate selskapet hvis de ikke er fornøyd, sier han.

Han sier videre at alt Ryanair-personell betaler skatt til Irland fordi de arbeider på irsk territorium og at de får sin lønn inn på irsk konto. Av samme grunn gjelder «åpenbart ikke» heller arbeidsmiljøloven, mener han.

Les også: - Ryanair for dårlig på klageoppfølging

– Dette er en del av prinsippet om fri bevegelse av arbeidskraft som Norge er forpliktet til å følge, sier Kiely – under henvisning både til EU/EØS-rett og skatteavtalen mellom Norge og Irland.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus