– En ytterligere krenkelse av Stian

Stian Uthus sammen med moren Aase-Marie Kolstad på Tenerife i mars i år. Foto: Privat
Stian Uthus sammen med moren Aase-Marie Kolstad på Tenerife i mars i år. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Advokaten til Stians familie reagerer på pressemelding fra Norwegian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søsteren til Stian (40) fortalte i dag i en kronikk hos Aftenposten at han ble nektet å fly til Tenerife med flyselskapet Norwegian i mars i år. Hun understreker at det er uenighet mellom familien og Norwegian om hva som skjedde på flyplassen, men setter hendelsen i sammenheng med at Stian har Downs syndrom.

Kronikken har berørt mange og er hyppig delt i sosiale medier i dag.

Men i en pressemelding fra Norwegian understreket informasjonssjefen at det ikke var på grunn av at Stian hadde Downs syndrom at han ble nektet flyturen til sin mor, men fordi han hadde andre hjelpebehov.

Les også: – Ble ikke nektet fordi han har Downs syndrom

– En ny krenkelse

– Flypersonalet eller medpassasjerer kan for eksempel ikke pålegges å hjelpe andre reisende inne på toalettet, forklarer informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette oppfattes som en ytterligere krenkelse av Stian, sier familiens advokat Tord Jordet til ABC Nyheter.

– Jeg reagerer på at Norwegian skriver i pressemeldingen at ansatte eller andre ikke kan pålegges å hjelpe andre reisende inne på toalettet. Det er aldri noen som har sagt til Norwegian at Stian trenger hjelp på toalettet. Dette oppfattes som et forsøk på å fremstille Stian som mer hjelpetrengende enn han er.

Kritiserte også Aftenposten

I pressemeldingen hevdet også Norwegian at det er usant det Aftenposten hadde på trykk.

«Ingen av de involverte her er imidlertid tjent med at det fremsettes usannheter for å få et mer spekulativt avisoppslag», sto det i det første utkastet som ble publiset.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er imidlertid nå fjernet fra nettsiden.

– Det har blitt gjort en liten justering i pressemeldingen, sier Lasse Sandaker-Nielsen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker at det må ha skjedd en misforståelse på flyplassen og at de beklager det på det sterkeste.

– Det er selvsagt ubehagelig for Norwegian at disse forholdene gjøres kjent, men jeg synes det er merkelig at de i en pressemelding hevder at Aftenpostens artikkel var spekulativ og inneholdt usannheter, samtidig som de erkjenner at de har opptrådt galt i møtet med Stian, sier Tord Jordet.

– Jeg kan ikke se at det er grunnlag for Norwegians kritikk mot Aftenpostens artikkel.

Håper på gjennomgang av rutiner

Stian og hans familie setter pris på at Norwegian erkjenner de feilene som ble begått da Stian ble nektet å fly.

– Det er gledelig at Norwegian har erkjent de feilene som ble begått, og vi håper denne saken har medført at Norwegian tar en grundig gjennomgang av sine rutiner, mener advokaten.

Familien har engasjert advokat Tord Jordet for å klage saken inn for Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO).