Nye liggeseter hos KLM

Hit, men ikke lenger: KLM lanserte sine nye liggeseter på businessklasse på Schiphol. Bare sjefene fikk prøvesitte. Kanskje var det fordi alle andre reiste på økonomiklasse? Foto: Kristin Sørdal
Hit, men ikke lenger: KLM lanserte sine nye liggeseter på businessklasse på Schiphol. Bare sjefene fikk prøvesitte. Kanskje var det fordi alle andre reiste på økonomiklasse? Foto: Kristin Sørdal

KLM følger etter resten av bransjen og lanserer designer-liggeseter, med brask og bram. Men vi fikk bare se, ikke røre.

KLM lanserte sine liggeseter med brask og bram på Schiphol flyplass i onsdag ettermiddag.

Men vi fikk bare se, ikke røre - og for all del ikke sitte i setene. Det får da være grenser!

Dette gjenspeiler vel egentlig bare virkeligheten. Det er slik det kommer til å bli i fremtiden også, når setene i løpet av sommeren kommer i flytrafikk. Setene er nemlig kun for deg på businessklasse. Vi befinner oss stort sett alltid bak gardinen, på økonomiklasse.

Flatsenger

KLM er langt fra det eneste flyselskapet som nå etter hvert kan tilby liggeseter, og som noen også påpekte under arrangementet, er de langt fra de første til å introdusere dette i flyene sine. Ja, noen påstår at KLM faktisk er altfor sent ute. Dette er selvsagt ikke KLMs ledelse enige i, de uttalte på pressekonferansen i forlengelse av lanseringen at tiden er akkurat helt riktig.

De samme setene som hos KLM, men ombord Continental Airlines. Diamond seats fra B/E Aerospace. Foto: B/E AerospaceDe samme setene som hos KLM, men ombord Continental Airlines. Diamond seats fra B/E Aerospace. Foto: B/E Aerospace

Lufthansa, Qatar Airways og SAS fikk nye flyseter til sommeren 2012

Mange har kommet før dem, og dersom du tror at du har sett lignende seter tidligere, så har du det: Setene kommer som en ferdig modul, som tilpasses etter flyselskapets eget ønske.

De samme liggesetene (eller «full flat seats», som de gjerne kalles mer internasjonalt) finner du også hos eksempelvis Lufthansa, Continental Airlines og Air China. Setemodulene kalles Diamond, og leveres av B/E Aerospace.

Air China er faktisk inne på Skytrax' liste over verdens beste businessklasseseter, riktignok på en niendeplass. Du kan se hele listen til Skytrax her.

Lufthansas liggeseter er også basert på Diamond seats fra B/E Aerospace. Foto: LufthansaLufthansas liggeseter er også basert på Diamond seats fra B/E Aerospace. Foto: Lufthansa

Hos KLM er det den nederlandske designeren Hella Jongerius som har fått sette sitt uttrykk (og navn) på interiøret. Det minner veldig om det Lufthansa gjorde med designbyrået PearsonLloyd, da det tyske flyselskapet lanserte sine flatsenger for businessklasse for nøyaktig ett år siden.

Nederlandske Jongerius er stort sett kjent for interiørdesign som vaser, servise, hjemmetekstiler og noe møbler, men er inntil nå helt ukjent med flyinteriør.

Verdens lengste

KLMs liggeseter, basert på det samme setet fra B/E Aerospace som hos Lufthansa og Continental. Foto: KLMKLMs liggeseter, basert på det samme setet fra B/E Aerospace som hos Lufthansa og Continental. Foto: KLM

Ja, så hva er det egentlig du får med de nye setene hos KLM? Setene kommer naturlig nok på de interkontinentale rutene til KLM. De færreste vil føle at de ligge flatt ut fra Oslo til Amsterdam...

Men på interkontinentale flyvninger får du altså muligheten til å ligge flatt ut, og strukket fra topp til tå måler setene nøyaktig to meter.

Under lanseringen gjorde KLM et nummer ut av at dette har blitt det lengste liggesetet i lufta, som en konsekvens av at det nederlanske folk er de lengste i verden.

Og nederlenderne er faktisk verdens høyeste folk, ifølge ABC News. Vi tror likevel ikke at differansen på to centimeter mellom eksempelvis Lufthansas 1,98 meter lange og KLMs to meter lange flatsenger vil utgjøre den helt store forskjellen for de fleste.

Aeroloft: Her snakker vi liggeplass!

Her kan du se bilder av de nye flatsengene og ulike finesser:

Klikk for å se stort bilde

KLIKK HER FOR Å SE ALLE 15 BILDENE

Ingen bakside ...

Det er ingen bakside på denne gardinen, ifølge Jongerius. Foto: Kristin SørdalDet er ingen bakside på denne gardinen, ifølge Jongerius. Foto: Kristin Sørdal

Nå kan det hende at du er som oss, hvor den eneste kjennskapen vi har til businessklasse-setene er den vi får idet vi trenger oss forbi setene, på vei til økonomiklassen lenger bak i flyet. Eller kanskje du er litt uskikkelig og trosser gardin-skillet og går på toalettet foran i kabinen, i stedet for å benytte det bakre?

Gardinen er noe Jongerius har gjort et større nummer ut av, det lille stykket tøy som skiller de med litt ekstra penger fra gjennomsnittet. Gardinen i de oppgraderte 747-400-flyene til KLM vil nemlig ikke ha noe forside og bakside - gardinene er dobbeltvevd med ulike utseender.

– Gardinet har to ansikter. Det har vært viktig for oss i dette arbeidet at ikke økonomiklassen skal kikke på gardinets bakside, sa Jongerius under lanseringen av det nye interiøret.

Hella Jongerius har designet interiøret på den nye businessklassen til KLM. Foto: Kristin SørdalHella Jongerius har designet interiøret på den nye businessklassen til KLM. Foto: Kristin Sørdal

Ikke vet vi om fargen og utseendet på gardinet vil få oss til å føle det annerledes, om vi sitter bak eller foran gardinet. Men vi tror ikke at utseendet på gardinet greier å ta oppmerksomheten bort fra det faktum at de foran gardinet kan legge seg ned, og det kan rett og slett ikke vi bak gardinet.

Hva så med prisen?

Som vi har nevnt er disse nye liggesetene kun forbeholdt de som reiser på businessklasse. Setene og det øvrige interiøret skal erstatte de gamle businessklassesetene på alle KLMs 747-400. Det første flyet skal være flyklart i juli, og flyene vil deretter tas fortløpende inn for oppgradering, slik at alle 747-400-ene skal være klare i løpet av april 2014. Deretter kommer turen til 777-200.

KLM lover for øvrig at det ikke skal skje noe med prisene etter at selskapet har investert i disse oppgraderingene. For de som kjenner til det allerede høye prisnivået på slike turer, er nok det en slags trøst.

– Vi planlegger ikke å øke prisene, sier nemlig Erik Varwijk, administrerende direktør i KLM.

En økonomiklassebillett fra Oslo til Amsterdam koster 1.026 kroner tur-retur på våre valgte datoer i mai. For en businessklassebillett på samme strekning og på samme datoer, er prisen 9.755 kroner.

Oppgraderingene av setene som nå gjøres av KLM gjøres på det de kaller World Business Class, som er de interkontinentale rutene. Du vil altså ikke få flatseng på strekningen Oslo-Amsterdam, for eksempel.

En økonomiklassebillett Oslo-Bangkok i mai koster 5.542 kroner tur-retur. En businessklassebillett for reise de samme datoene, koster til sammenlikning 17.737 kroner.

Personvernpolicy