Meny

BBC selger Lonely Planet med tap

BBC-hovedkvarteret i London. Foto: Scanpix
BBCs kommersielle gren selger Lonely Planet reiseguider til et amerikansk medieselskap, med tap på 80 millioner pund (703 millioner kroner).
NC2 Media kjøper Lonely Planet, som utgir enormt populære reisehåndbøker på ni språk, for 51,5 millioner pund, melder AFP. Men prisen er med kraftige 60 prosents tap sammenliknet med de 130,2 millioner pund BBC Worldwide brukte på å kjøpe reisehåndbokforlaget i to deler i 2007 og 2011.


BBC Trust, kringkasterens styre, har besluttet at det store tapet skal granskes.

– Selv om dette ikke viste seg å være en god kommersiell investering er Worldwide en svært vellykket forretning, og da kjøpet ble gjort forelå det en troverdig begrunnelse for avtalen, sier styrets visesjef Diane Coyle.
Les også: Storstilt dokampanje i Thailand

BBC skapte kontrovers med kjøpet av Lonely Planet fordi selskapets kommersielle gren tidligere hadde vært involvert i å selge BBC-produksjoner snarere enn å kjøpe opp andre selskap.

Salget skjer samtidig som Worldwide vender fokus tilbake mot å fremme BBCs merkevarer og programmer.

Lonely Planet har solgt mer enn 100 millioner bøker siden selskapet ble grunnlagt av to reiseentusiaster på 70-tallet. Worldwide understreket at skattebetaleres penger ikke hadde blitt brukt fra det offentlig finansierte BBC til å kjøpe Lonely Planet. I 2011/12 kom 3,6 milliarder pund av BBCs finansiering fra lisensen husholdninger må betale, mens 222 millioner kom fra kommersielle foretak.

Les også: Verdens beste shopping

Ytterligere 277 millioner kom fra den britiske regjeringen for å finansiere radiotjenesten World Service international og BBCs globale medieovervåking. Men statsstøtten til BBC Monitoring og World Service tar slutt i henholdsvis april 2013 og april 2014, da regjeringen søker å begrense budsjettunderskuddet.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus