Ikea starter billighotell
Vil etablere 150 hoteller rundt om i Europa.
Ikea-konsernet vil bruke minst 11 milliarder kroner på Moxy Hotels, en ny billighotellkjede, skriver Dagens Næringsliv. Moxy, forkortelse for Marriott on xy-generation, skal i løpet av ti år ha 150 hoteller i Europa. Inter Ikea, eiendomsselskapet i Ikea-konsernet, har etablert selskapet Inter Hospitality Holding (IHH) og skal eie alle de nye hotellene. - Katten er ute av sekken. Nå ruller vi ut en kjede som blir unik i Europa, sier Harald Jacobsen (62) i Nordic Hospitality til DN. Jacobsen var med å starte Choice-kjeden i Norge som ble solgt til Petter A. Stordalen i 1996.
Flatpakket
Utviklingen av hotellkonseptet har tatt tre år.
– Det første hotellet åpner i Milano tidlig neste år og med en byggetid på bare seks måneder kan vi rulle ut denne kjeden på rekordtid. Det er viktig å understreke at Inter Ikea er en ren investor i dette. Satsingen har ingenting med møbelkonsernet Ikea å gjøre selv om pengene opprinnelig kommer derfra. Det er ikke slik at disse hotellene blir utstyrt med Ikea-møbler som gjesten selv må skru sammen, sier Jacobsen til Dagens Næringsliv og ler.
Les også: «Verdens beste jobber» er ledige
Med under 300.000 kroner per rom og en gjennomsnittsstørrelse på vel 250 rom, vil hvert hotell koste rundt 70 millioner kroner.
Vil tjene penger
Jacobsen mener et slikt hotell vil klare å tjene penger selv med et belegg godt under 50 prosent og en rompris på under 50 euro (275 kroner).
I Norge er det i første omgang aktuelt å etablere hoteller på destinasjoner med stor internasjonal trafikk. Det vil si Stavanger, Bergen og Oslo.
Les også: Dubai åpner superhelt-park