Slik blir framtidens flytrafikk

FRAMTIDSFORSKNING: dag delte Airbus sine tanker om hvordan luftfarten og flytrafikken vil se ut i 2031. Det blir ikke småtteri, skal vi tro selskapet. (Foto: PantherMedia)
FRAMTIDSFORSKNING: dag delte Airbus sine tanker om hvordan luftfarten og flytrafikken vil se ut i 2031. Det blir ikke småtteri, skal vi tro selskapet. (Foto: PantherMedia)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis Airbus sine analyser om flyframtida slår til, er det absolutt ingenting som tyder på at vi reiser mindre de neste 20 årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år legger den europeiske flyprodusenten Airbus fram en såkalt global markedsrapport, hvor de ser inn spåkula (med litt hjelp av avansert tallknusing) for å finne ut hvordan luftfarten vil se ut de neste 20 årene.

Hvis vi skal tro produkt- og markedssjef Andrew Gordon fra Airbus, er det ingen grunn til å tro at luftfarten krymper framover. Tvertimot - det vil bli mer av absolutt alt.

Enorme tall

Gordon innledet med en tallrekke som kan få selv garvede astrofysikere til å himle med øynene. I 2010, som er året hvor det sist ble foretatt et slags globalt luftfartsregnskap, ble det fraktet nesten tre milliarder passasjerer via lufta (2.681.000.000 for å være ganske nøyaktig).

Det ble dessuten fraktet varer til en samlet verdi av nesten 30 trillioner kroner i en industri som sysselsetter rundt 57 millioner mennesker verden over.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 320 kroner for øl og peanøtter hos SAS

Ved å bruke bruttonasjonalprodukt som målestokk på flyindustriens samlede omsetning, ville de blitt ranket på nittendeplass, foran Saudi Arabia og like bak Sveits. Internasjonal luftfart står forøvrig bak rundt to prosent av verdens totale menneskeskapte CO2-utslipp.

Alle disse tallene vil, hvis Airbus og analyseselskapet de benytter til å fremskaffe tallene får rett, øke kraftig de neste årene. Men det er ikke den vestlige delen av verden som kommer til å stå for veksten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Kjos i Norwegian tror på Asia: – Kommer de fleste passasjerene fra Hongkong, så kommer vi til å fly derfra

28.200 nye fly

Flybransjen har en egen måleenhet for passasjertrafikk, kalt RPK. En flypassasjer regnes med i denne enheten dersom vedkommende flyr mer enn én kilometer.

I 2011 lå dette tallet på 5,3 trillioner, mens i 2031 forventes tallet å ligge på hele 12,8 trillioner - en økning på 150 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyflåten vil også gjennomgå en tilsvarende voldsom vekst, der flåten på 15.560 fly i 2011 vil øke til 32.550 fly i 2031, godt og vel en dobling på 20 år.

I og med at eldre fly skal byttes ut vil det ifølge Airbus og Andrew Gordon være behov for produksjon av hele 28.200 nye fly (tallet inkluderer også dedikerte transport- og spedisjonsfly).

Les også: Det kan lønne seg å være utro med flyselskapene

Det er forøvrig en særs konkurransedyktig bransje Gordon representerer.

– Til tross for ulike kriser som kriger, internasjonal terrorisme og økonomiske nedgangstider klarer flyindustrien likevel å vokse, og har i løpet av sin levetid bare hatt tre år med negativ vekst, forteller Andrew Gordon.

Voldsom vekst i Norge

Andrew Gordon trakk også fram Norge i sin presentasjon i Oslo i dag.

– Norge har sett en utrolig sterk utvikling hva angår vekst i luftrafikken, fortalte Gordon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette inkluderer blant annet en trafikkøkning på 141 prosent siden den brå nedturen for flybransjen etter terrorangrepet mot World Trade Center i 2001.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er først og fremst utenlandsreisene som spriter opp dette tallet - økningen er på hele 312 prosent siden 2002.

Også innenlandstrafikken har økt kraftig (rundt 33 prosent på ti år). Airbus forventer en årlig vekst i Norge fram mot 2031 på 3,5 prosent.

Les også: Snart kan du følge bagasjen fra mobilen

Den nye middelklassen

Mens det i Vest-Europa og USA forventes å se økning i bruken av passasjerfly de neste 20 årene, kan ikke veksten sammenliknes med de såkalte vekstmarkedene i områder som Asia, Latin-Amerika, Midt-Østen og Øst-Europa.

I Kina er for eksempel nå den såkalte middelklassen like stor som i USA, med rundt 200 millioner innbyggere. Det er ifølge Andrew Gordon for lengst etablert at med velstandsøkning følger også økt bruk av flytransport, på samme måte som økt tilflytting til byene også bidrar til økt reisevirksomhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjendisenes tilfluktssteder i Alpene

Det forventes at i 2031 vil rundt 60 prosent av alle mennesker på jordkloden bo i byer, samtidig som den "globale middeklassen" vil utgjøre rundt fem milliarder mennesker. Dette medfører også at de 42 såkalte "mega-byene", det vil si storbyene som i dag er avgangs eller ankomststed for 90 prosent av all langdistansetrafikk i lufta, i 2031 vil bestå av 92 mega-byer.

Det er i dette markedet flygigantene Boeing og Airbus vil slåss om markedsandeler de neste årene.