– OK å prompe på fly

DEN SOM FØRST ER FISEN VAR... kan ha fattet rett beslutning med hensyn til eget helbred, skal vi tro en fersk studie.
DEN SOM FØRST ER FISEN VAR... kan ha fattet rett beslutning med hensyn til eget helbred, skal vi tro en fersk studie.

En gruppe medisinske eksperter har gitt svar på et dilemma som har møtt flypassasjerer siden Wrightbrødrene tok til vingene i 1903 – er det ok å fjerte mens man er i luften?

Det er mange ting man kan forske på, og mange forskningsresultater man kan bli bedt om å referere. Denne gang har danske og britiske forskere spurt seg om det er greit å prompe på fly!

Definitivt, sier ekspertene til alle reisende, men advarer samtidig besetningen om at det å slippe en fis kan distrahere piloten og utgjøre en sikkerhetsrisiko, om vi skal tro AFP Relaxnews' oppsummering av forskningsresultatene.


Den ferske studien konkluderer med at anekdotiske bevis om at flygning øker flatulens ikke bare er innbilning, og fant at endringer i lufttrykk i høyden fører til at magen produserer mer gass.

Da den danske gastroenterologen Jacob Rosenberg selv ble offer for fenomenet på en flygning fra København til Tokyo samlet han noen av de skarpeste fra sitt felt for å fordøye spørsmålet.

Ti daglige promper

Resultatet er en grundig gjennomgang av den tilgjengelige vitenskapelige litteraturen om flatulens, som tar for seg spørsmål som om kvinners fjerter lukter verre enn menns (ja), hva som fører til duften (svovel) og hvor ofte gjennomsnittsmennesket fiser i løpet av en dag (ti ganger).

Konklusjonen, ifølge den 3000 ord lange studien som ble offentliggjort i tidsskriftet New Zealand Medical Journal fredag, er at flypassasjerer bør ignorere det sosiale stigmaet ved å prompe og bare «slippe seg løs».

– Å holde igjen har betydelige ulemper for individet, som ubehag, smerter, oppblåsthet, dårlig fordøyelse og halsbrann bare for å nevne noen få magesymptomer som kan oppstå, fant man i studien.

– Ennvidere kan problemer som stammer fra den nødvendige konsentrasjonen som behøves for å opprettholde slik kontroll også føre til stressymptomer.

Les også: Helt greit med en fjert

Risiko

Forfatterne, fem gastroenterologer fra Danmark og Storbritannia, skriver at selv om passasjerene kan oppleve dårlig service fra de kabinansatte som resultat av sin avgjørelse veier helsefordelene tyngre enn eventuelle negative konsekvenser.

Men piloter står ovenfor en tap-tap-situasjon, heter det.

– På den ene siden, hvis piloten holder igjen en fjert vil alle de førnevnte ulempene, inkludert svekket konsentrasjonsevne, kunne påvirke hans evne til å kontrollere flyet, skriver forskerne.

– På den andre siden, om han slipper fjerten kan medpiloten påvirkes av odøren, som igjen reduserer sikkerheten ombord.

Forskerne tok for seg en rekke mulige løsninger på spørsmålet om flatulens som følge av flygning, inkludert bruk av pusteprøver for å måle metannivå for å hindre trekkfulle passasjerer i å fly, men avviste de mulige løsningene som upraktiske.

De bemerker imidlertid at stofftrekkene som brukes i økonomiavdelingen tar til seg opptil 50 prosent av odøren fordi gass kan trenge gjennom dem, i motsetning til skinntrekkene i førsteklasse.
Les også: Fisende kyr utløste brannalarm - fly måtte nødlande

Spesialbukser

Ekspertene foreslår at flyselskapene kan forbedre odøropptaket til seter og dele ut spesielle tepper og bukser til passasjerer for å begrense effektene av flatulens under flygning.

– Vi foreslår ydmykt at aktive kullfiltre kan settes inn i seteputene, siden dette materialet kan nøytralisere duften, skriver de.

– Videre kan kullfiltre brukes i bukser og tepper for å styrke denne effekten. Air New Zealand ønsket ikke å svare på spørsmål om man ville vurdere slike tiltak, som utløste ivrig debatt på sosiale medier.

En kommentator på nettstedet stuff.co.nz skriver at studien er en god kandidat til Ig Noble Awards, den årlige prisen for bisarre vitenskapelige studier.

Tidligere vinnere har gransket den beste måten å dyppe kjeks og metoder for innsamling av hvalsnørr.

Les også: Flaggermus har oralsex

En person som neppe vil si seg enig i studiens anbefaling er den britiske popsangerinnen Cheryl Cole, som i fjor oppfordret til at prompende flypassasjerer skulle henges ut med navn.

– Det burde finnes en form for spray man kan spraye i luften og som vil peke ut den skyldige, sa hun til avisen The Sun.

Les mer prompestoff på ABC Nyheter:

Politiet tilkalt etter prompebråk i taxi i Skien

Luktfrie underbukser

Her blir det forbudt å prompe

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden