Lillebror vil ta med sin psykisk utviklingshemmede storebror i Amundsens fotspor:Skal erobre Nordvestpassasjen på ski

Lars Martin og Simen Tannæs-Fjeld skal legge ut på en 40 mil lang reise blant ulv, isbjørn, skruis og pakkis for å forsere Nordvestpassasjen. Her fra treningstur i Asker.
Lars Martin og Simen Tannæs-Fjeld skal legge ut på en 40 mil lang reise blant ulv, isbjørn, skruis og pakkis for å forsere Nordvestpassasjen. Her fra treningstur i Asker.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De to brødrene Lars Martin (27) og Simen Tannæs-Fjeld (31) fra Asker vil prøve på noe ingen andre i en lignende situasjon har gjort før dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lars Martin vil sammen med sin psykisk utviklingshemmede storebror foreta en 40 mil lang reise gjennom Nordvestpassasjen med ski og pulk. Brødrene vil i april neste år gå i de samme farvann som Roald Amundsen gjorde for 100 år siden, heter det i en pressemelding.

Storebror Simen er psykisk utviklingshemmet. Han har celebral parese, epilepsi, cøliaki og minus 14 i syn på begge øynene. Men det hindrer ikke de to hardhausene i å satse på det grensesprengende prosjektet guttene kaller for «Himmeljegerne».

Ruten 400 kilometer fra Cambridge Bay (der skipet Maud) til Gjoa Haven ligger. Her skal de to brødrene Lars Martin og Simen fra Asker gå på ski – med pulk – i april neste år. Vi gleder os voldsomt til dette, sier de to guttene.Ruten 400 kilometer fra Cambridge Bay (der skipet Maud) til Gjoa Haven ligger. Her skal de to brødrene Lars Martin og Simen fra Asker gå på ski – med pulk – i april neste år. Vi gleder os voldsomt til dette, sier de to guttene.

Mamma Guro Tannæs-Fjeld var svært skeptisk til å begynne med, men er blitt overbevist av planene og om at dette vil lykkes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er veldig stolt av sønnene mine som satser på dette. Det er et kjempeflott tiltak lillebror her gjør for storebror, sier hun ifølge pressemedingen.

- Fysisk mulig

- Vi jobber nå knallhardt med å få til denne ekspedisjonen etter å ha fått avslag på å krysse Grønlandsisen. I Nordvestpassasjen skal vi starte fra Mauds bukt i Cambridge Bay. Blant isbjørn, polarrev, ulv og moskus skal vi gå 40 mil på havis, pakkis og fastland frem til Gjoa Haven. Målet er å klare det i løpet av 20 dager, sier Lars Martin som til daglig jobber som pedagogisk leder i Østerås barnehage i Bærum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lars Martin og Simen Tannæs-Fjeld skal legge ut på en 40 mil lang reise blant ulv, isbjørn, skruis og pakkis for å forsere Nordvestpassasjen. Her fra treningstur i Asker.Lars Martin og Simen Tannæs-Fjeld skal legge ut på en 40 mil lang reise blant ulv, isbjørn, skruis og pakkis for å forsere Nordvestpassasjen. Her fra treningstur i Asker.

- Grunnen til at vi velger nettopp dette strekket og dette området er at vi ser på det som fysisk mulig å gjennomføre. Her er det heller ingen lover, regler eller menneskeskapte hindringer som kan stoppe oss. Selvfølgelig er det også spennende å dra til farvannene der Amundsen skapte historie for over 100 år siden, sier Lars Martin.

Les også: Flere drar til billigtannleger i utlandet

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har de siste 2 årene jobbet, trent og drømt om å få til en ekspedisjon over Grønlands innlandsis i april/mai 2013. Det ble det ikke noe av. Myndigheter og mangel på forsikringsordninger var grunnen til det.

- Vi har nå flere sponsorer, samarbeidspartnere og profesjonelle guider på plass. Simen er jo avhengig av en del støtte for å kunne være på tur, sier Lars Martin.

Skuffelser

De gjentatte avslagene har vært til enorm skuffelse for brødrene ettersom prosjektet ble konstruert, gjennomtenkt og grundig testet med hovedfokus på å ivareta Simen gjennom en lengre ekspedisjon, under alle forhold. Gutta har ansatt tre guider, for å skape trygghet, filme og for å kunne bistå om noe ekstra skulle skje.

- Simen og jeg ble svært lei oss da vi fikk dette svaret, som dermed ble enden på drømmen om Grønland. Vi fryktet det, men hele tiden trodd og håpet på en positiv løsning. Nå satser vi 100 prosent på noe som er en minst like stor utfordring, Nordvestpassasjen, sier Lars Martin Tannæs-Fjeld.

- Vi budsjetterer med 425.000 kroner der en del av disse utgiftene vil være til transport ut og inn av passasjen, sier han.