Slik tar hotellansatte hevn

PASS PÅ: Jacob Tomsky har delt erfaringer du kanskje ikke vil vite fra hotellbransjen. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
PASS PÅ: Jacob Tomsky har delt erfaringer du kanskje ikke vil vite fra hotellbransjen. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan meget vel være at du blir utsatt for renholdspersonalets hevn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Heads in Beds: A Reckless Memoir of Hotels, Hustles, and So-Called Hospitality» er den tungebrekkende tittelen på en bok av amerikaneren Jacob Tomsky.

Han har lang erfaring fra hotellbransjen, og har nå valgt å dele av denne erfaringen i bokform.

Stoffet er egnet til å få selv garvede hotellgjester til å skvette.

Hevner seg

Mange gjester oppfører seg mot hotellstaben som om de var underdanige tjenere, mens gjester som er ufine risikerer å bli utsatt for mer eller mindre subtile hevnaksjoner.

En av de ekleste handler om renhold. Selv om drikkeglassene på rommet ser glitrende blanke og rene ut, så er det ikke sikkert de er det. Tomsky hevder at enkelte hotellansatte kan finne på å polere glassene med møbelpolish istedet for vaskemiddel. Skinnende blank er altså ikke det samme som rent.

Her er noen av de andre strategiene Tomsky beskriver i boken ifølge den australske nettavisen news.com.au.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Fikling med hotellgjestenes tannbørste
  • Fjerner innhold fra minibaren, som gjesten så får på regningen
  • Ringer tulletelefoner
  • Forandrer adgangskode på nøkkelkortet, slik at gjesten ikke kommer seg inn på rommet

Betaler du hotellet med kredittkort? Ekstra utsatt for å bli svindlet

Får gjestene som fortjent?

Det er ikke bare servicepersonell som får dårlige karakterer i orden og oppførsel. Boken mer enn antyder at det er mange gjester som glemmer igjen den gode oppførselen hjemme.

Andre rapporter fra hoteller antyder også at det finnes mange tyvaktige gjester, og de nøyer seg ikke med å stjele håndduker og sengetøy. Hele minibarer, lamper og sofaer står på listene over tyvegods, ifølge Lastminute.com, som har gjort en undersøkelse på temaet blant 500 hotellsjefer.

Les også: Her er «verdens styggeste hotell»

Går vi over til et annet område av reisebransjen har norske flyansatte tidligere fortalt DinSide at de jevnlig observererpassasjerer som skifter babybleier i flysetet . I 2011 ble dessuten hele 16 passasjerer avslørt etter røyking ombord i fly.

Innsidetips: Her bør du beholde skoene på!

Litt kuriosa til slutt: Forfatteren har droppet kapittel 13 i boken, og begrunner det med at mange hoteller heller ikke har en 13. etasje. Men i ett land er det firetallet som utelates.

Les også: Hotellet som skryter av å ha skuffet gjester i 40 år