Meny

SAS med direkteruter fra flere norske byer

Flere av de nye direkterutene som SAS vil opprette om kort tid, vil ikke bare gå fra Oslo Lufthavn Gardermoen. De skal også gå fra andre norske byer. Avtalen som ble forhandlet fram med SAS-ansatte i København mandag, gjør det mulig å utnytte fly og mannskaper bedre slik at de nye direkterutene kan opprettes, sier infosjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)
Flere av de nye direkterutene SAS skal opprette om kort tid, vil gå fra Norge – og ikke bare fra Oslo lufthavn, men fra en rekke byer, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

De nye avtalene som ble sluttforhandlet i København mandag, gjør det mulig å utnytte fly og mannskaper bedre slik at de nye direkterutene kan opprettes, ifølge Johansen.

Han vil ikke si eksakt når rutene blir lansert, utover at det vil skje snart.

Det som er kjent så langt, er at en av rutene vil være København-San Francisco, og at det i alt vil bli lansert 30 nye flyruter som ledd i neste års sommersatsing. Ruten København – San-Francisco vil ha gode forbindelser fra mange norske byer.

Les også: SAS satser etter tøffe kutt

Men langt de fleste av de nye rutene skal altså være direkteruter fra Norge til byer ved Middelhavet. Mellomlanding og ventetid i København skal det i stor grad bli slutt på for norske reisende.

SAS-planene innebærer at selskapet vil fly til 15 prosent flere reisemål i løpet av en toårsperiode fra neste år.

Globalt nettverk

SAS inngår i flynettverket Star Alliance, et globalt nettverk med nærmere 30 selskaper, blant dem Air Canada, Lufthansa, United Airlines og Australian Airlines. Nettverket trafikkerer over 1.100 flyplasser

– Det er viktig, ikke minst for oss i Norge. Nettverket forbinder oss i Norden med hele verden, og bringer utenlandske reisende inn til Norge, til 43 lufthavner som SAS betjener sammen med Widerøe. Det skal vi utvikle videre både for forretningsmarkedet og privatreisemarkedet, sier Johansen til NTB.

Les også: SAS klar til å tjene penger

Og nettopp dette, å binde Skandinavia sammen med resten av verden, er ifølge konsernsjef Rickard Gustafson en av selskapets viktige roller.

Fortsatt prispress

Flyanalytikerne synes nå å ta for gitt at konkurransen om passasjerene vil gjøre flybillettene enda billigere i tiden som kommer. Også SAS legger dette til grunn for sine planer. Det betyr at selskapet fortsatt regner med å bli presset av lavprisselskaper som Norwegian, Ryanair og EasyJet.

Det betyr at SAS-prisene må ned, men hvor mye har analytikerne ikke noe klart svar på nå.

De synes enige om at passasjerene kan være villige til å betale litt ekstra for god service, men SAS må finne en balanse. Pris vil være en svært viktig faktor for selskapet i fremtiden.

Les også: Sverige vil fortsatt selge SAS

Men SAS synes fortsatt å legge vekt på at passasjerer er villige til å betale litt ekstra. Selskapet planlegger blant annet å oppgradere matserveringen, åpne egen innenlands-lounge på Gardermoen og egen hurtig-sikkerhetskontroll for innenlandsreisende, ifølge Aftenposten.

Flere fly i bestilling

SAS har en eldre flyflåte enn konkurrenten Norwegian. Dette påvirker konkurransen, ifølge analytikere som peker på at Norwegian vil ha konkurransefortrinn som lavere utgifter til både drivstoff og vedlikehold. Norwegian får allerede neste år blant annet tre Boeing 787 Dreamliner-maskiner, som bruker 20 prosent mindre drivstoff enn dagens fly. I tillegg vil kostnadene ved å vedlikeholde disse flyene reduseres med 30 prosent, opplyste Norwegian-sjef Bjørn Kjos nylig, like før konsernledelsen i SAS la fram sparepakken.

Les også: SAS mottar strøm av støtteerklæringer på Facebook

Men også SAS har nye fly i bestilling. Selskapet skal skaffe seg ytterligere 65 fly de kommende år, hvorav 39 helt nye. Mot slutten av 2014 kommer ni Boeing-737 NG og i 2016 har selskapet en ordre på 30 nyproduserte Airbus-320 neo. I dag har SAS 212 fly i flåten.

Reise
Populært