SAS' luksuskunder raser - får ikke ordentlig champagne
Sparetiltak fra SAS har fått dem til å servere VIP-kunder billig musserende.
Luksusreisende i SAS' hemmelige kundeklubb Pandion reagerer på flyselskapets nye sparetiltak.
Pandion har i dag rundt 2000 spesielt inviterte medlemmer som er håndplukket av konsernsjefen og utgjør den øverste eliten av SAS-kunder.
Kundeklubben har nå klaget til konsernsjef i SAS Rickard Gustafson over at ekte champagne ikke lenger er tilgjengelig på selskapets flyvninger, og at SAS nå isteden serverer musserende vin på plastflaske.
Les også: SAS krever nye store lønnskutt
De er svært misfornøyde med hvordan flyselskapet nå velger å la sine økonomiske problemer gå utover dem, melder svenske Dagens Industri.
Ett av medlemmene klager i en mail over «smertefulle opplevelser».
- Jeg nekter å tro at SAS' fremtid avgjøres eller påvirkes av den eventuelle kostnadsreduksjonen som det gir å kjøpe musserende istedenfor champagne, skriver kunden.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Hennig-Olsen bak nytt flyselskap
Et annet medlem sammenligner SAS med bilindustrien og sier at flyselskapet er i ferd med å forvandles fra en Audi til en Skoda.
Nå ser det ut som om SAS' misfornøyde elite kan få gjennomslag for champagne-kravet.
- Om kundene våre sier at noe er dårlig får vi vurdere det. Om de sier at de ikke vil ha dette er det ikke noe poeng for oss å fly rundt med mange kasser musserende. Da bytter vi tilbake igjen, sier pressesjef i SAS Elisabeth Manzi til Dagens Industri.