SAS' luksuskunder raser - får ikke ordentlig champagne

SAS' mest eksklusive kunder krever å få champagnen tilbake (Foto: Colourbox).
SAS' mest eksklusive kunder krever å få champagnen tilbake (Foto: Colourbox).

Sparetiltak fra SAS har fått dem til å servere VIP-kunder billig musserende.

Luksusreisende i SAS' hemmelige kundeklubb Pandion reagerer på flyselskapets nye sparetiltak.

Pandion har i dag rundt 2000 spesielt inviterte medlemmer som er håndplukket av konsernsjefen og utgjør den øverste eliten av SAS-kunder.

Kundeklubben har nå klaget til konsernsjef i SAS Rickard Gustafson over at ekte champagne ikke lenger er tilgjengelig på selskapets flyvninger, og at SAS nå isteden serverer musserende vin på plastflaske.

Les også: SAS krever nye store lønnskutt

De er svært misfornøyde med hvordan flyselskapet nå velger å la sine økonomiske problemer gå utover dem, melder svenske Dagens Industri.

Ett av medlemmene klager i en mail over «smertefulle opplevelser».

- Jeg nekter å tro at SAS' fremtid avgjøres eller påvirkes av den eventuelle kostnadsreduksjonen som det gir å kjøpe musserende istedenfor champagne, skriver kunden.

Les også: Hennig-Olsen bak nytt flyselskap

Et annet medlem sammenligner SAS med bilindustrien og sier at flyselskapet er i ferd med å forvandles fra en Audi til en Skoda.

Nå ser det ut som om SAS' misfornøyde elite kan få gjennomslag for champagne-kravet.

- Om kundene våre sier at noe er dårlig får vi vurdere det. Om de sier at de ikke vil ha dette er det ikke noe poeng for oss å fly rundt med mange kasser musserende. Da bytter vi tilbake igjen, sier pressesjef i SAS Elisabeth Manzi til Dagens Industri.

Personvernpolicy