Sterk kritikk av kabinpersonalet etter flydramaet

Et fly med norske charterturister tok fyr før avgang fra Antalya i Tyrkia lørdag morgen. Passasjerene ble evakuert gjennom nødutgangene. Flyet skulle til Trondheim og Ålesund. Noen av passasjerene skal ha pådratt seg skader da de hoppet ned fra vingene. Foto: EPA
Et fly med norske charterturister tok fyr før avgang fra Antalya i Tyrkia lørdag morgen. Passasjerene ble evakuert gjennom nødutgangene. Flyet skulle til Trondheim og Ålesund. Noen av passasjerene skal ha pådratt seg skader da de hoppet ned fra vingene. Foto: EPA

Et ektepar fra Ålesund fikk begge beinbrudd i den dramatiske flybrannen i Tyrkia natt til søndag. De og mange andre passasjerer kritiserer kabinpersonalets opptreden.

Charterflyet med 189 turister om bord, de fleste av dem nordmenn, tok fyr på rullebanen rett før avgang fra Antalya i Tyrkia . Panikken spredte seg blant passasjerene da flammene sto ut av cockpiten. Reidar Falch Jørgensen (59) fikk brudd i ene foten, mens kona Kjersti Kristiansen (59) fikk flere kompliserte brudd etter at hun falt rundt 4 meter ned fra flyvingen, skriver Sunnmørsposten.

– Mange i besetningen fikk også panikk. Blant de aller første som evakuerte flyet, var flyvertinnene. Etter at det begynte å komme røyk bakover i kabinen, så vi ikke noe til dem, sier Jørgensen.

Les også: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Besetningen var heller ikke på bussen bort fra flyet, eller da ekteparet måtte vente lenge på behandling i en av flyplassbygningene.

– Jeg vil ikke være for bastant, men jeg mener at det kanskje bør stilles strengere krav til flyselskapene sin håndtering av slike situasjoner, sier Jørgensen.

Søndag ettermiddag var politiet på sykehuset i Antalya for å ta opp forklaring fra nordmennene.

Avviser kritikk

Flyselskapet Corendons kommunikasjonsansvarlig Can Daglioglu avviser kritikken.

– Flyet ble evakuert innen 90 sekunder. Om besetningen hadde forlatt flyet før passasjerene, ville ikke det vært mulig. Besetningsmedlemmene ventet til passasjerene var ute, og forlot deretter flyet., sier han til avisa.

Men også andre passasjerer bekrefter inntrykket av at besetningen opptrådte uprofesjonelt, blant dem Viggo Skålsvik (58) fra Verdal. Han og flere av de andre passasjerene kom til Værnes med et erstatningsfly søndag ettermiddag.

– De som tok imot passasjerene som gikk ut bak i flyet, opptrådte bra. Men flyvertinnene inne i flyet opptrådte panisk, viftet med armene og skrek høyt, sier Skålsvik til VG.

Hoppet fra vingen

Flyet var innleid av reiseselskapet Detur og skulle til Trondheim og deretter Ålesund. Idar Green, også han fra Verdal, så røyk komme fra et skap foran i flyet.

– De åpnet nødutgangene fremme, og jeg åpnet den som jeg satt ved over vingen. Deretter begynte vi å ta oss ut på vingen, forteller Green til Adresseavisen.

Passasjerene turte først ikke å hoppe ned fra den høye vingen, men da de oppdaget åpne flammer, begynte noen å hoppe. Andre valgte å flykte via oppblåsbare sklier fra flyets andre utganger.

27 passasjerer ble sendt til sykehus for undersøkelse, de to med beinbrudd, og resten med røykskader. De fleste av de 27 som ble skadd er nordmenn. Selve evakueringen tok bare noen få minutter, og redningstjenestene var på plass kun minutter etter at flyet tok fyr.

– Flere passasjerer fikk sjokk og panikk inne i flyet. Det skjønner jeg veldig godt, det er en naturlig reaksjon hvis man ikke har opplevd en evakuering fra fly tidligere, sier Fatih Fadir i reiseselskapet Detur til Dagbladet.

Flere timer forsinket

Like før klokken 5 søndag morgen fikk turistene tilbud om hjemreise med et nederlandsk fly. De som ikke ønsket dette, fikk tilbud om et norsk charterfly senere.

Søndag formiddag ankom det nederlandske flyet med 157 personer Trondheim lufthavn Værnes, fire timer etter det opprinnelige ankomsttidspunktet, melder NRK. Flyet skulle deretter videre til Ålesund lufthavn Vigra.

Det var søndag ettermiddag uklart når de 27 som ble sendt til sykehus, kan dra hjem. I tillegg valgte fire passasjerer å bli igjen i Tyrkia. De blir tatt hånd om av Detur, opplyser Fadir. Han legger til at årsaken til brannen er ukjent, men at den startet i cockpiten. Besetningen var svensk og flyet ble produsert i 2009.

Personvernpolicy