Dette vil flypassasjerene ha

BØYER SEG. Når kunder krever mer kontroll og selvbetjening bøyer flyselskapene seg og gjør alt for å være ledende på markedet.Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
BØYER SEG. Når kunder krever mer kontroll og selvbetjening bøyer flyselskapene seg og gjør alt for å være ledende på markedet.Illustrasjonsfoto: NTB scanpix

Flypassasjerene vil ha mer kontroll, mer selvbetjening og flere mobilbaserte tjenester, viser ny undersøkelse. Flyplasser og flyselskaper har allerede begynt å føye seg.

70 prosent av flypassasjerer har nå smarttelefoner, sammenlignet med 54 prosent i 2011.

Dette kommer frem i en undersøkelse Air Transport Passenger Self-Service Survey har gjort og som ble publisert denne uken, melder AFP.

Flere tjenester

I undersøkelsen avdukes det at flypassasjerene ønsker å sjekke inn via mobilen, boarde selv og få rask tilgang til nyttig informasjon om flyet rett til sin mobil.

Allerede tilbyr flere flyselskaper sine kunder å sjekke inn via mobil. Nærmere halvparten av flyselskapene i verden tilbyr denne løsningen, men det er ventet at 90 prosent av alle flyselskaper vil gi kunden tilbudet innen 2015.

Les også: Dansk flyplass setter opp farten

Kan nesten gjøre alt selv

Til tross for at svært mange er aktive på sosiale medier, er det ikke et krav at flyselskapet må innrette seg nye regler for at man skal kunne benytte seg av tjenestene underveis på flyreisen.

Noen flyselskaper går nå litt lenger i å gjøre sine kunder fornøyde.

Det amerikanske flyselskapet Jetblu tilbyr sine kunder i Las Vegas en mulighet til selv-boarding for å komme seg på flyet. Den danske flyplassen Billund blir verdens første flyplass som tilbyr passasjerer å skrive ut bagasjelapp og boardingkort hjemme. Det har blitt klart etter at et seks måneders prøveprosjekt ble gjennomført med stor suksess.

Totalt var 2.526 passasjerer med i undersøkelsen som ble gjennomført på flyplasser i mer enn 70 land.

Personvernpolicy