Paris Motor Show 2012Paris-utstillingen åpnet for publikum
Paris (ABC Nyheter): Utstillingen arrangeres hvert annet år, og i 2010 var det 1.265.000 besøkende. I år blir ikke portene lukket før 14. oktober, så det er faktisk mulig å oppleve den. Den finner sted ved Paris Expo, Porte de Versailles, 75015 Paris, og det anbefales å kjøpe billett på forhånd. Det gjør du her.
Du kommer dit både fra Orly-flyplassen og Ch. de Gaulle-flyplassen ved å ta RER-toget linje B til trafikknutepunktet Cité Universitaire. Der bytter du til gatetrikken T3, som er lett å finne. Ta trikken i retning Pont du Garigliano og gå av på holdeplassen Port de Versailles, som er rett utenfor utstillingsområdet.
Billett får du kjøpt på automat både på flyplassen til RER (velg sonen som er etter Paris sentrum), og på holdeplassen for trikken. Begge automatene tar kort eller mynter i Euro og har engelske hjelpetekster for oss som ikke er så stive i fransk. Trikkebilletten skal stemples i maskinen på trikken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUtstillingens nyheter
Vi ser nærmere på utstillingens nyheter vi tidligere har nevnt, og det kommer snart flere reportasjer fra Paris Motor Show.
Dramatisk grill som gir signaler om hva som kommer. Foto: Morten Larsen
Lexus benyttet utstillingen til å avduke prototypen Lexus LF-CC, en linjelekker og forhåpentlig snart produksjonsklar todørs coupé. Jan Christian Holm i Lexus Norge fortalte oss under utstillingen at spesielt fronten viser hvordan fremtidige modeller kommer til å bli. Den nye "spindelvevgrillen" er spesiell, flotte linjer, men grillens nærkontakt med bakken vil det ta litt tid å venne seg til.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Lexus viser nytt coupékonsept
På standen sto også den nye luksuslimousinen Lexus LS 600H, og her nevner vi 5-liters V8, alle faciliteter inne i bilen, med 12,6 tommers multimediaskjerm, en svært stillegående og komfortabel bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Ny luksushybrid fra Lexus
Vår neste stopp var på Nissan sin stand, hvor Nissan TeRRA åpenbarer seg for sitt publikum. Ikke direkte vakker, men med modellen ønsker Nissan å vise at biler med terrengegenskaper og firehjulsdrift kan være nullutslippsbiler, de også.
Les også: Kommer på Paris-utstillingen
Her snakker vi hydrogen brenselceller som foruten nullutslipp gjør det mulig å ha en motor i hvert hjul. Det frigjør bagasjeplass i stor stil, skal vi tro opplysningene vi fikk. Bilen lever opp til den digitale tidsalder, og har avtakbart datautstyr.
Ny Jaguar
Jaguar F-type har baklys som minner om legenden E-type. Foto: Morten Larsen
En av utstillingens største begivenheter er presentasjonen av splitter nye Jaguar F-type. Det er i år hele 51 år siden E-type ble lansert, dengang i Geneve. Jaguar hadde tatt med seg to biler, en rød og en sølvgrå. Stor tålmodighet måtte til for å få tatt et bilde av bilene.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Jaguar F-type lanseres i Paris
Designerne har etter sigende forsøkt å ta noen linjer fra bilen som regnes som verdens vakreste bil; E-type. Men hvordan gjøre det uten å lagen en retrokarikatur? Jo, man stjeler litt - bare litt - av svaien over bakskjermen, setter på baklys som minner om E-type, og midtplasserer eksosrørene. Det E-type ikke hadde var en spoiler på bagasjeromslokket som vippes opp å gjøre bilen mer stabil i høyere hastigheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenAlt i alt synes vi den nye bilen er vakker, men om den er så ekstraordinær at den fortjener å ha bokstavtype nummer fire fra "C", som sto for Competition, kan diskuteres. Nok om dét.
Bilens karosseri er i helaluminium, og du får den med tre motorer; to 3-liters V6 på 340 alt. 380 hk og en V8 på 5 liter og 495 hk. Sistnevnte gjør fra 0 til 100 på 4,2 sekunder og en toppfart på 300 km/t. Da snakker vi.
Artikkelen fortsetter under annonsenJaguar Norge sin adm direktør Thomas Øvreseth forteller til ABC Nyheter på utstillingen at legenden Mike Cross har vært sentral i utviklingen av bilen. Han er kjent for å trylle frem formidable kjøreegenskaper, og balansen i bilen skal være helt unik. Det blir spennende å se.
De som nå begynner å bli ivrige etter å skaffe seg et eksemplar må nok smøre seg med tålmodighet. Planlagt lansering er i mars/april.
– Det jobbes på spreng for å få dette til, forteller Øvreseth. – Hensikten er selvsagt å få med seg hele neste års sommersesong!
– Prisantydning?
– Det er litt tidlig å fastslå det nå, men vi har fått noen indikasjoner på fabrikkpris som antyder at innstegsmodellen i Norge vil ligge på 1,1 million. Da har den ganske mye utstyr sammenlignet med konkurrenter som for eksempel Porsche 911, avslutter Thomas Øvreseth.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Femtitallets racerbiler kjører igjen
Les også: Jaguar-entusiastene priset våren
Offroader fra Fiat
Fiat Panda 4x4 Trekker er en liten tøffing. Foto: Morten Larsen
Fiat tar mål av seg til å levere enkle løsninger på sammensatte behov med sin Panda 4x4. Den er siste generasjonen av Panda med firehjulsdrift, og lanseres nå i en Trekking-versjon mer beregnet på lettere offroadkjøring.
Les også: Tøff offroader fra Fiat
Panda 4x4 er tredje generasjon av bilen, og av utstyr kan nevnes klimaanlegg, justerbart ratt, sentrallås og radio med CD/mp3. Hvorvidt den også leveres i Norge med tohjulsdrift har vi ikke klart å finne ut.
Små kunstverk
Oftest er tekniske innretninger som ligger under bilen og er en del av hjulopphenget temmelig pragmatisk utformet. Men det finnes unntak. Akebono er et slikt, sjeldent unntak. De kan smykke seg som leverandør av bremser til formel 1 teamet Vodaphone McLaren Mercedes og til MC roadracingteam.
Artikkelen fortsetter under annonsenVakre smykker? Nei - bremsekalipere med mange pots. Foto: Morten Larsen
Akebono begynte som et lite japansk selskap, men er nå like mye amerikansk og europeisk. Bremsekaliperne de hadde utstil var for små, lekre kunstverk å regne. Og for de som synes særlig forhjulene altfor fort blir svarte av bremsestøv, kan Akebono levere bremseklosser som reduserer problemet betydelig. Vi kjenner ikke til noen norske forhandlere av de mekaniske smykkene.
Som tidligere nevnt er kopistene allestedsnærværende på denne messen. Hyundai sin stand hadde blant annet en vakker modell av hvordan deres ix35-versjon med brenselcelle fungerer.
Artikkelen fortsetter under annonsenInteressant bil. Tid for å notere seg alle detaljer. Foto: Morten Larsen
Med kamera målebånd og notisblokk er det ikke mange hemmeligheter Hyundai har for seg selv. Morten Brusletto er pr-sjef hos den norske importøren, og påpekte overfor ABC Nyheter at Hyundai ser en større fremtid i hydrogendrevne biler enn i tunge batterier og eldrift.
Artikkelen fortsetter under annonsenMorten Brusletto hos Hyundai-importøren. Foto: Morten Larsen
Ulempen er selvsagt at infrastrukturen er svak, men han var overbevist om at dette ville endre seg.
Retromini
Mini John Cooper Works. Foto: Morten Larsen
Ligier tar seg friheter.... Foto: Morten Larsen
Mini John Cooper Works har blitt en populær modell i enkelte markeder. På utstillingen sto det også en GP-versjon, men mest interessant var Mini Paceman. Den er basert på Countryman, men er en coupéversjon. Litt trang i baksetet – den er faktisk en 2+2-seter, men i forsetet er den som å sitte i en Countryman. Firehjulsdrift og elegant karosseri til Mini å være. Se bilder i bildegalleri! Retro er jo å kopiere en tidligere, populær stil. Ett firma som drar dette temmelig langt er Ligier. En liten bilfabrikk som nå har lagt sin elsk på a kopiere Citroën DS3. Bildet du finner her sier vel det meste.
I utstillingsperioden vil vi gi deg mer stoff om bilene på Paris Motor Show. Følg med.