NORDHAVNEN I KØBENHAVN:Se Københavns nye bydel

I dag er dette havneområde. Denne høsten starter byggingen av Københavns nye bydel Nordhavnen. Foto: By & Havn
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klimanøytral med kajakkhotell, varmelager og egen supersykkelvei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordhavnen eller Københavns Nordhavn er i dag et gigantisk havneanlegg ved Øresundkysten, nord for København sentrum.

Havnen skal nå gjøre om til en karbonnøytral bydel, der beboerne sykler eller tar kollektivtransport.

Utbyggingen er karakterisert som Skandinavias mest ambisiøse byutviklingsprosjekt.

Tu.no ble vist rundt i den gamle frihavnen av Rita Justesen, byplansjef i utbyggingselskapet By & Havn.

Les også: Grønnvasker København

Sjøvannskjøling og varmelager

Dette er noen av de teknologiske løsningene som skal brukes for å gjøre bydelen grønn:

  • Fjernvarme med tilbakeløp på 70 grader, for å sikre utnyttelse av energien.
  • Fjernkjøling basert på grunnvann og sjøvann.
  • Varmelager i en gammel skipsdokk. Dokken skal dekkes med tak og brukes til oppmagasinering av fjernvarme.
  • Geotermisk energi.

Kontorer av stål og glass skal henges utenpå disse sementsiloene fra 60-tallet. Foto: Roald Ramsdal (Klikk på bildene for større versjon)Kontorer av stål og glass skal henges utenpå disse sementsiloene fra 60-tallet. Foto: Roald Ramsdal (Klikk på bildene for større versjon)

– Vi er mest opptatt av å få til det geotermianlegget. Undergrunnen her har et fantastisk potensiale, sier Justesen.

Les også: Solcellene på dette hotellet produserer strøm nok til ti husstander

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kajakkhotell og roklubb

Nedrevne bygninger, enorme grå sementsiloer fra 60-tallet og lave teglsteinshus preger i dag den gamle frihavnen.

Planene for området står i sterk kontrast til områdets dystre fremtoning i dag.

Her skal det utvikles omtrent 3.000 boliger og 6-7.000 arbeidsplasser, i første fase av de såkalte Århusgadekvarteret.

– Vi skal ikke bygge en rikmannsghetto, sier Rita Justesen, byplansjef i By & havn.

Lenger ut skal containerhavnen etterhvert erstattes med boliger og kontorer. Roklubb og kajakkhotell, er blant tiltakene som skal få folk til å bruke havneområdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Urbant delta

Planleggingen startet med en arkitektkonkurranse i 2009.

Kanaler og bassenger som stykker opp havneområdet i flere øyer, er essensen i vinnerkonseptet fra Cobe, Sleth og Rambøll. Med prosjektet Nordholmene - Urban Delta, stakk de av med seieren i konkurransen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye kanaler skal graves for å stykke opp steinfyllingene i den gamle frihavnen og gi flere adgang til sjøen.

– Vi skal skjære opp området med kanaler, forteller Justesen.

Det norske arkitektfirmaene 70°N arkitektur og Dahl & Uhre arkitekter var med på å vinne første runde i konkurransen, men gikk ikke videre til topps.

Utviklingsselskapet By & Havn står for utbyggingen, selskapet er eid av København kommune og det danske transportministeriet.

Les også: Slik er det ferdige Statoil-bygget

Lave bygninger

Første del av byggeprosjektet starter høsten 2012. Hele prosjektet skal være ferdig om ti år.

I den første fasen skal det bygges 400.000 kvadratmeter nybygg, samt at 70.000 kvadratmeter eksisterende bygningsmasse skal bevares.

Konseptet skal også videreføre høydeprofilen til København by, en lav by med enkelte høye tårn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De gamle kornsiloene i Nordhavn skal bevares og integreres i den nye bygningsmassen. Foto: Roald RamsdalDe gamle kornsiloene i Nordhavn skal bevares og integreres i den nye bygningsmassen. Foto: Roald Ramsdal

I motsetning til for eksempel Barcode i Oslo, blir mesteparten av bygningmassen i tre til seks etasjers høyde, kun brutt opp av enkelte høyhus. Den lave bebyggelsen skal holdes i rødbrune toner inspirert av de gamle teglsteinsbyggene, mens høyhusene skal være lyse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– København er en lav by og skal være det videre, slår byplansjefen i By & Havn fast.

Et detaljert bygningsreglement styrer hvilke løsninger de nye bygningene i Nordhavn skal ha. Utbyggerne stiller strenge krav til blant annet energibruk i bygningene.

Les også: Slik blir Oslo en bedre by

Egen supersykkelvei og metro

Den nye bydelen skal kobles på Metro City-ringen og en egen supersykkelvei skal gå ned til København sentrum. Målet er at minst en tredejedel av transporten mellom Nordhavn og sentrum skal skje på sykkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

København kommune og folketinget har en avtale om finansieringen av metroen, der to stasjoner skal åpnes i 2019.

Utbyggerne planlegger felles underjordiske parkeringsanlegg, bydelen får kun et fåtall parkeringsplasser i gatene.

Les også: Se løsningene på danskenes supersykkelveier

Les også:

Fasadefeil på Tjuvholmen

Sør-Korea investerte 110 milliarder i elver og sykkelvei

Moderne hus tar livet av vedovnene

Stopper råkjørere med hull i veien

Boligekspert spår fjernvarmens død

Les flere reisesaker


Les flere nyheter